Trojaans paard

Folderbezorgers drommen samen om mijn brievenbus vol te proppen met meuk. Blokker, Stadsblad, Albert Heijn. Klusjesmannen, makelaars en waarzeggers bieden zich aan. De schilder heeft namelijk de ‘nee-nee’- sticker van de voordeur verwijderd, zodat hij hem kan schuren en lakken. Dit moderne leven is een constant gevecht om het fort te verdedigen, troep buiten te houden, informatie te weigeren.

Natuurlijk kun je heel erg zen elke week gewoon met een volle tas naar de papierbak lopen. Als het alleen maar folders waren.

Telemarketeers bellen expres onder het eten. Als je naar een helpdesk belt omdat iets kapot is, moet je eerst naar reclame luisteren. „Wist u, dat wij ook vaste telefonie aanbieden?” Op straat springen verkopers van krantenabonnementen voor je voeten. Altijd is actief ‘nee’ zeggen vereist. Verkopers azen op het moment dat je uitgeput ineenzijgt: zet u hier maar een kruisje, mevrouw.

Gemener nog zijn verkopers die hun troep parkeren in een onbewaakte hoek van het fort. Surf bijvoorbeeld eens naar nrcnext.nl. Je krijgt cookies van drie verschillende reclamebedrijven, de filmpjessites YouTube en Metacafe, en er verschijnen cookies van uitgever PCM die registreren welke artikelen je leest, zodat er aangepaste reclame op de website verschijnt.

Cookies kun je selectief accepteren en verwijderen; de meeste sites werken prima zonder. Maar bedrijven willen zo graag weten hoe je surft, dat sommige ook buiten je browser om cookies op je computer zetten, die je niet ziet als je niet weet dat ze bestaan.

Het Europees Parlement heeft vorige week tegen een wetsvoorstel gestemd dat onder meer het geniepige plaatsen van cookies zou aanpakken; een amendement dat de vrije toegang tot internet belemmerde nekte de hele wet.

Maar er zal iets moeten veranderen. Deze week kwam naar buiten dat via het onderscheppen van een Google-cookie, kwaadwillenden toegang konden krijgen tot iemands Gmail, Google Docs, iGoogle homepage...

Het idee dat troep in ieder geval openlijk aangeboden moet worden, dringt langzaam door. Een beter woord voor cookie zou zijn Trojan horse, maar dat is helaas al in gebruik.

Merel Boers