Kijk die hond met dat roze riempje dan

In crisistijd moet een bedrijf innovatief zijn en opvallen.

Ter inspiratie: een dagje ‘straatjutten’ in Rotterdam.

„Kijk die stoere hond met dat roze riempje en halsbandje daar”, zegt Richard Stomp terwijl hij een Franse buldog en zijn eigenares nawijst. „Een prachtige combinatie van ruig en lief ineen. In producten werkt zo’n krachtige mix ook goed. Het zorgt ervoor dat het artikel opvalt.”

Richard Stomp (51), adviseur op het gebied van marketing, strategie en innovatie, struint door de Witte de Withstraat in Rotterdam, een straat met cafés, galeries en bijzondere winkels. Hij loopt rustig en tuurt omhoog en omlaag. Van wat hij bijzonder vindt, maakt hij een foto. Kijk die aparte sticker op die lantaarnpaal. Zie daar, een verticale brievenbus. Twee verkeersborden naast elkaar die een tegengestelde boodschap afgeven. Die oude olievaten met daarin bloemen. Mooi contrast tussen kwetsbaar en stevig.

Richard Stomp is aan het straatjutten. Een door hem zelf bedacht beroep waar hij sinds een kleine twee jaar workshops in geeft aan ondernemers en marketingdeskundigen. Voor grote organisaties als pensioenuitvoerder APG en vastgoedeigenaar OBR, maar ook voor kleine communicatieadviesbureaus.De straat moet de ondernemers inspireren vernieuwende ideeën te bedenken. „Marketingdeskundigen zitten het grootste deel van hun tijd binnen de muren van hun bedrijf”, vertelt Stomp. „Zonde, want zo missen ze veel kansen. De beste ideeën liggen op straat.”

Stomp stuurt ondernemers daarom met een camera naar buiten. Alles wat ze leuk of opmerkelijk vinden moeten ze fotograferen. Liefst alleen, anders gaan ze praten en kijken ze minder goed. In studentensteden is vaak het meest te zien, zegt hij. „Zulke steden durven vaak wat anders en zijn vernieuwend vanwege de jonge cultuur die er heerst.”

Na een uur komen de jutters terug om de fotoverzameling te analyseren. Het is niet de bedoeling dat de deelnemers de opgepikte ideeën letterlijk overnemen. Het gaat erom dat ze inzien wat het gefotografeerde zo opmerkelijk maakt. Die concepten zijn vervolgens te vertalen naar het eigen bedrijf of product. Stomp laat een foto van een elektriciteitskast op straat zien, het is beschilderd als het snoephuisje van Hans en Grietje. „Hier is van een saaie grijze elektriciteitskast iets leuks gemaakt. Normaal zou je aan zo’n kastje voorbij lopen, maar nu valt je oog erop. Een concept hierachter kan dus zijn: doe iets leuks met standaardproducten, dat zorgt dat ze opvallen.”

Volgens Stomp wordt het belang van onderscheidende ideeën steeds groter. Consumenten kunnen tegenwoordig uit zo enorm veel artikelen kiezen, dat producten en reclameboodschappen wel moeten afwijken willen ze nog opvallen.

José Bloemer beaamt dat vernieuwing belangrijk is, juist nu in tijden van economische crisis. Bloemer is hoogleraar marketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen. „Door noodzakelijke kostenbesparingen staan investeringen in innovaties vaak onder druk”, zegt zij. „Maar juist nu het wat minder gaat, moeten ondernemers extra investeren in productontwikkeling. Daardoor blijven ze aantrekkelijk voor hun klanten en kunnen ze wellicht ook nog nieuwe klanten werven. Alleen op die manier zijn ondernemers in staat de huidige recessie te overleven.”