Revolutie in krantensector door Kindle

De kranten leren het een en ander van de mobiele telefonie-aanbieders. In samenhang met de lancering door Amazon van een versie in groter formaat van zijn elektronische reader Kindle, ontlenen de New York Times en de Washington Post een trucje aan de mobiele telefoniesector: goedkope hardware in ruil voor het tekenen van een abonnement met een lange looptijd.

Het is de moeite waard de economische voordelen van de papierloze – en draadloze – krant te overwegen. Zeker, de omzet zou in eerste instantie dalen; maar dat zou meer dan gecompenseerd worden door de vermeden kosten. Als de lezers een paar jaar worden vastgehouden op de manier waarop mobiele telefonie-aanbieders dat doen, kan een uitgever het zich verantwoorden de reader gratis weg te geven.

Neem de uitgever van de New York Times. Zijn twee kranten trokken in 2008 bijna twee miljoen lezers voor de populaire weekendedities. De totale omzet van het concern, inclusief andere onderdelen, bedroeg 2,9 miljard dollar, waarvan 1,8 miljard dollar afkomstig was van advertenties en 900 miljoen dollar van de abonnementen en de losse verkoop.

Aan de kostenzijde omvatten de operationele kosten van 2,8 miljard dollar in 2008 minstens 1,1 miljard dollar die kunnen worden toegeschreven aan het produceren, drukken en verspreiden van fysieke kranten.

Denk nu eens na over een denkbeeldige nieuwe incarnatie van hetzelfde bedrijf, genaamd de Changing Times. Dit bedrijf drukt geen kranten. Alles wordt dagelijks naar de Kindles van de lezers verzonden via draadloze netwerken. Er is ook een website, maar anders dan bij de echte Times moet daarvoor worden betaald.

Voor deze keuze gesteld zullen niet alle bestaande abonnees hun krant op deze manier willen lezen. En hoewel het grotere scherm van de nieuwe Kindle is ontworpen om een krantenlayout mét advertenties mogelijk te maken, zouden de advertentietarieven waarschijnlijk lager zijn.

Stel dat Changing Times erin zou slagen 80 procent van de distributiewaarde van zijn voorganger te behouden en 60 procent van zijn advertentie-inkomsten. De jaaromzet zou dan 2 miljard dollar bedragen – zo’n 900 miljoen dollar minder dan voorheen.

Maar de kostenbasis zou nog lager uitvallen dan bij zijn voorganger – minstens 1,1 miljard dollar minder – omdat het concern geen kranten zou hoeven drukken of verspreiden. Dat betekent dat Changing Times in termen van de operationele winst jaarlijks meer dan 200 miljoen dollar beter af zou zijn.

De nieuwe Kindle wordt verkocht voor 489 dollar. Stel dat de groothandelsprijs 40 procent lager is – net iets minder dan 300 dollar. In combinatie met een tweejarig abonnement zou Changing Times het zich kunnen veroorloven het apparaat weg te geven en nog steeds dezelfde operationele winst te maken.

Op dit moment kan de Kindle gewoon een leuk extraatje zijn voor de uitgever van de New York Times, waardoor verloren gegaan terrein kan worden heroverd en nieuwe markten kunnen worden geschapen. Als het concern werkelijk zou willen overschakelen op het Changing Times-model, zou dat niet mogelijk zijn zonder dure veranderingen. Maar met een beetje hulp van Amazon is dit één versie van de toekomst waarin kranten kunnen overleven.

Richard Beales

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com

    • Richard Beales