Meer consumenten wisselen van energieleverancier door crisis

De economische crisis heeft ertoe geleid dat meer mensen wisselen van energieleverancier. Consumenten zoeken actiever naar aanbiedingen, met name op internet, om zo honderden euro’s per jaar te besparen op hun gas- en elektriciteitsrekening. Dat blijkt uit een rondgang langs prijsvergelijkers en energiebedrijven.

„De aanloop is de laatste maanden gigantisch”, zegt Hans de Kok van prijsvergelijker PrizeWize. Volgens Eric Smith, mede-eigenaar van gaslicht.com, wisselde vorig jaar 8 procent van de kleinverbruikers van leverancier. Dat ligt nu een stuk hoger, zegt hij.

Om klanten aan zich te binden stunten energieleveranciers de laatste tijd meer met acties. „De prijzenoorlog is nooit zo heftig geweest”, zegt Pieter Schoen, directeur van de Nederlandsche Energie Maatschappij, die reclame maakt met Natasja Froger als boegbeeld. Volgens Schoen heeft de campagne ruim 60.000 nieuwe klanten opgeleverd. Ze zijn vooral afkomstig van ‘de grote drie’ – Nuon, Essent en Eneco.

Ondanks alle acties zit 80 procent van de huishoudens nog steeds op het duurdere standaardtarief, zo schat Arjin van As, manager bij energieprijzen.nl. Hij noemt ze de sleepers. Mensen die nooit van een actie gebruik maken, en al jaren bij dezelfde energieleverancier zitten. „Ze zijn een dief van hun eigen portemonnee”, zegt Van As. Voor een huishouden met een gemiddeld energieverbruik kost het standaardtarief nu 2.160 euro, inclusief energiebelasting en netwerkkosten. Dat is 733 euro per jaar duurder dan het gunstigste actietarief van 1.427 euro.

Pagina 15: Energie