Hoezo midlifecrisis? Je hebt niet eens een 'life' gehad

Gianrico Carofiglio: Gerede twijfel. Vert. Rob Gerritsen. Prometheus, 279 blz. € 18,95

Gianrico Carofiglio: Gerede twijfel. Vert. Rob Gerritsen. Prometheus, 279 blz. € 18,95

Advocaat Guerrieri wanhoopt – over bijna alles. In de bar van het gerechtsgebouw wanhoopt hij over zijn stupide neiging zijn jonge collega’s te benijden. ‘Het zijn minkukels, dat zie je aan hoe ze zich gedragen, aan de bar en overal. Wij waren beter, en we zijn beter, dus waarom zou je hen benijden? Ja, waarom eigenlijk? Tering.’ Hij wanhoopt over de strijd die hij en zijn idealistische collega’s al zo lang voeren en verliezen in de krochten van het Italiaanse juridische systeem. ‘Hij maakte een gebaar dat ik verscheidene malen had gezien de laatste weken. Hij wreef met zijn hand hard over zijn gezicht, alsof hij probeerde iets kleverigs en onaangenaams te verwijderen. Het lukte hem niet. Het lukt niemand.’ En hij wanhoopt vooral over de eeuwige eenzaamheid: zijn inmiddels vrouwloze en altijd kinderloze bestaan, over de ledige avonden in half verlaten bioscopen. Hoe kun je een midlifecrisis hebben als je nog nooit een life hebt gehad? Aldus wanhoopt Guerrieri.

In het derde rechtbankdrama dat de Italiaanse rechter Gianrico Carofiglio schreef over het hortende leven van deze Guido Guerrieri, advocaat in de Zuid-Italiaanse havenstad Bari, wordt de lezer de volle omvang gewaar van diens talloze troebelen. De boeken, die in Italië, Duitsland en Engeland erg populair zijn, vormen een vreemd eilandje in de Europese misdaadliteratuur. Ze zijn als rechtbankintrige boeiend genoeg, maar hun kracht schuilt in het portret van de moderne man Guerrieri, een no-nonsense intellectueel, ex-pseudomacho en kwaaie tobber. Zijn bestaan biedt de moderne lezer menig aanknopingspunt tot identificatie; Guerrieri is een soort Bridget Jones voor mannen én een Clint Eastwood voor vrouwen, een hysterische twijfelaar en eenzame wreker ineen. Dit alles geserveerd in een hypnotisch loom tempo en in prachtige taal.

In Gerede Twijfel worden Guerrieri’s crises mooi vervlochten met een carrière- beslissende rechtszaak. Hij wordt door ene Fabio, een fascist en een gehate vijand uit zijn jeugd, gevraagd hem te redden van de rotzooi die een eerdere advocaat – moedwillig? – heeft aanricht in de zaak waarin Fabio terechtstond wegens grootschalige drugshandel.

De twijfel over de schuld van Fabio in het verleden, diens onschuld in het heden en zijn eigen neiging om Fabio te vermorzelen, spelen Guerrieri prachtig parten. Langzaamaan komt hij er achter dat de zaak ook een hartverscheurende kans is om zijn professionele en persoonlijke crises tot catharsis te brengen.