Geen barrière voor invoeren ov-chipkaart

De ov-chipkaart kan zonder probleem in heel Nederland worden ingevoerd. Toestemming van De Nederlandsche Bank (DNB) voor het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van deze kaart, blijkt niet nodig.

Dat staat in een brief die DNB gisteren heeft gestuurd aan Trans Link Systems (TLS), dat verantwoordelijk is voor de invoering van de ov-chipkaart. Toestemming is niet meer nodig, omdat de Europese regels onlangs zijn veranderd, aldus DNB. Hiermee is een belangrijke hindernis voor de invoering van de ov-chipkaart weggenomen.

Volgens de Europese wetgeving zou TLS de status moeten krijgen van een elektronische geldinstelling (egi-status). Dat komt door de grote bedragen die omgaan in het openbaar vervoer en TLS zich op die manier ontwikkelt tot financieel dienstverlener. Daarom heeft TLS september vorig jaar bij DNB een vergunning aangevraagd voor financieel dienstverlener.

Staatssecretaris Huizinga (Verkeer, ChristenUnie) wilde de uitkomst van deze procedure afwachten voordat ze toestemming zou geven voor afschaffing van de strippenkaart en toelating van de ov-chipkaart als enig betaalmiddel. Een egi-status is verplicht wanneer voor meer dan zes miljoen euro aan saldo uitstaat. In Rotterdam, waar een proef draait met de chipkaart, is dat nog niet het geval.

Dat de egi-status niet meer nodig is, komt voor TLS volkomen onverwacht, zegt woordvoerder Jannemieke Zandee. „Juist omdat we al zo ver in de procedure zitten.” Over de egi-status van de ov-chipkaart was eerder verwarring. In 2006 werd de procedure gestart, maar later leek dat niet nodig en werd de procedure stopgezet. Vorig jaar bleek dat de egi-status toch nodig. DNB wil niet op de zaak ingaan. Volgens Zandee zijn er nu „geen drempels meer om de ov-chipkaart over heel Nederland uit te rollen.”

Dat gaat als eerste gebeuren in de Amsterdamse metro. Vanaf 25 juni is daar alleen de ov-chipkaart geldig. Staatssecretaris Huizinga moet daar nog officieel toestemming voor geven. Haar beslissing wordt binnen twee weken verwacht.

GVB verwacht geen problemen en gaat de komende weken steeds meer poortjes sluiten: eerst bij rustige metrostations, later bij drukkere stations zoals CS. „Eind deze maand zullen alle poortjes dicht zijn”, zegt de woordvoerder. Door de poortjes niet allemaal tegelijkertijd te sluiten, hoopt GVB dat reizigers langzaam wennen aan de ov-chipkaart.

In de Rotterdamse metro werd de ov-chipkaart in januari ingevoerd. Daar waren de ervaringen goed. „Rotterdam was de lakmoesproef”, zegt GVB-directeur Gertjan Kroon. Zo halveerde er het aantal zwartrijders tot 4 procent. GVB in Amsterdam hoopt ook op een daling. Daar rijdt nu 13 procent van de reizigers zwart.