Carbonzin

Het Formule 1-seizoen is alweer een paar wedstrijden onderweg. Lang niet iedereen is gecharmeerd van het kijken naar eindeloos rondes rijden met lawaaierige auto’s. De auto’s zien er op het eerste oog stoer en solide uit, maar als alle plastic onderdelen er in een crash afvallen, dan blijkt dat een Formule 1-auto niet veel meer is dan een fors uitgevallen motor met een stoeltje erop. En precies daar zit een deel van de spanning van het Formule 1-racen. Tijdens seconden durende pitstops worden soms hele vleugels of zijpanelen vervangen. Hoe krijgen de teams de lichte onderdelen zo snel mogelijk bevestigd aan die motor? Een deel van die slimheid zit in het gebruik van koolstofvezels voor de losse onderdelen. Koolstofvezel is licht en mits goed toegepast, ijzersterk. Hoe zit het ook al weer met koolstofvezel, of met de veel vaker gebruikte term carbon? Het begint met vezels en draden die worden gemaakt van pure koolstof. Deze worden tot flexibele doeken geweven. De doeken worden laag voor laag in een mal gelegd. De lagen worden verzadigd met een speciale hars. Het geheel wordt eventueel nog vacuüm getrokken en vervolgens gebakken in een oven. Het carbondeel is nu klaar.

De toegepaste techniek in de Formule 1 spreekt tot de verbeelding. Het gevolg daarvan is dat een groot aantal (auto)onderdelen nu wordt gemaakt met een carbonuiterlijk. Dat heeft niets te maken met de eigenschappen van echt carbon, de consument wordt verleid met de carbonlook, carbon finish, siercarbon en zelfs magical carbon. Soms is er wel sprake van carbonvezels, maar zonder de bijbehorende hars blijft er weinig van over. Vaak komt er helemaal geen carbon aan te pas, dan wordt het carbon met een printje geïmiteerd. Zo zijn er ook carbon horloges, sportschoenen met koolstofvezels, benzinedoppen van carbon, draadloze carbon computermuizen en mobiele telefoons in een carbon behuizing. Zinloze carbon toepassingen die stevig leunen op de glamour van de Formule 1. Serieuze koolstofvezel producten zoals het waanzinnig complexe centrale constructiegedeelte, de zogenaamde wing box, van de imposante Airbus A380 verliezen daardoor bijna hun geloofwaardigheid!

In de rubriek ManMade vraagt ontwerper Joost Alferink zich af waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

    • Joost Alferink