Uitbreiden A4 veel duurder dan verwacht

Aanleg van het ontbrekende stuk snelweg tussen Delft en Rotterdam, de A4 Midden-Delfland, gaat tussen de 820 en 920 miljoen euro kosten. Dat is meer dan de 645 miljoen euro die is gereserveerd.

Dat blijkt uit een milieurapport van Rijkswaterstaat dat vandaag openbaar is gemaakt. De extra kosten zijn ontstaan omdat de route beter wordt ingepast in de omgeving, onder meer door het deels verdiept aanleggen van de weg.

De A4 Midden-Delfland is zeven kilometer lang. In het duurste scenario betekent dit dat de weg ruim 131 miljoen euro per kilometer gaat kosten. Minister Eurlings (Verkeer, CDA) sprak eerder al van „het duurste stukje asfalt van Nederland”.

De weg moet in 2015 opengaan en een oplossing bieden voor de groeiende drukte op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam.

Over de A4 Midden-Delfland wordt al sinds 1953 gesproken. Het kabinet moet er nog een besluit over nemen. Eurlings heeft zich al meermalen voor aanleg uitgesproken.

Tegen de weg is veel weerstand, omdat die een van de schaarse stiltegebieden in de regio doorkruist. Eurlings heeft daarom ook een variant laten onderzoeken: verbreding van de huidige A13 (naar twee keer vijf rijstroken) in combinatie met een nieuwe snelweg tussen de A13 en A16, ten noorden van Rotterdam. Dit onderzoek moet „juridische risico’s” voorkomen, die zouden kunnen leiden tot „meerdere jaren vertraging”, aldus Eurlings eerder. Na de zomer neemt hij een definitief besluit.

Uit de vergelijking van Rijkswaterstaat blijkt dat de A4 Midden-Delfland bijna een derde kost van het alternatief A13/A16. Uit de vergelijking blijkt ook dat beide varianten negatieve effecten op de natuur hebben. De A4 Midden-Delfland scoort het slechtst. Bij de A13/A16 moeten meer woningen en bedrijfspanden verdwijnen. Ook zorgt deze variant voor meer overlast tijdens de aanleg. Bij beide varianten moeten op diverse plekken, bij woonwijken, geluidsschermen worden geplaatst.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW West roept op haar website op om ‘vriend’ van de A4 Midden-Delfland te worden en een positieve reactie naar Eurlings te sturen. Overigens geldt voor beide opties dat de weg weer snel zal vollopen, stelt Rijkswaterstaat, omdat er verkeer bijkomt dat nu nog gebruikt maakt van andere wegen.