Strippenkaart uit metro A'dam

Op 25 juni verdwijnt de strippenkaart uit de Amsterdamse metro. Vanaf dat moment is alleen nog de ov-chipkaart geldig in de metro.

Tenminste, als staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer, CU) toestemming geeft. De Stadsregio Amsterdam (SRA) heeft de staatssecretaris vorige week gevraagd om de strippenkaart ongeldig te verklaren. Huizinga heeft nog geen besluit genomen. Eerder liet zij weten te willen wachten op goedkeuring van de kaart door de De Nederlandsche Bank. Die toestemming wordt een dezer dagen verwacht.

Na de Rotterdamse metro is de Amsterdamse metro het tweede openbaar-vervoermiddel waar de strippenkaart wordt afgeschaft. Aan het eind van dit jaar volgen bus en tram in de Stadsregio Amsterdam, waar zestien gemeenten deel van uitmaken. SRA werkt samen met vervoersmaatschappijen GVB, Connexxion en Arriva. Vanaf april 2006 kunnen metropassagiers al reizen met de chipkaart. Verspreid door Amsterdam komen 150 oplaadautomaten. Daarnaast komen er ook oplaadautomaten bij de 51 metrohaltes.

Eind januari is de ov-chipkaart al ingevoerd in Rotterdam. Uit de startfase in die stad is lering getrokken, aldus de woordvoerder van SRA. „Zo hadden zij bijvoorbeeld niet gerekend op een grote stroom van chipkaarten op het laatste moment, vlak voor de introductie. Daarop wordt geanticipeerd.”

De vervoerders willen snel overgaan op de ov-chipkaart omdat zij denken dat daarmee het zwartrijden wordt tegengegaan. De volledige invoering van de chipkaart in Amsterdam verloopt trager dan gepland. Uit het jaarverslag van openbaarvervoerbedrijf GVB bleek dat de uitgestelde invoering een financiële strop van ruim 10 miljoen euro betekent voor de gemeente Amsterdam. De GVB heeft met de gemeente afgesproken dat Amsterdam de extra exploitatiekosten op zich neemt.