'Spanga' is even in Amsterdam

Opera De Zaak Hoffmann naar J. Offenbach door Opera Spanga o.l.v. Jos vande Braak. Regie: Corina van Eijk. Gezien: 5/5 Compagnietheater Amsterdam. Herh.: 7, 8, 10, 12/5. Res: 020 5289718 & info@operastudio.nl***

Een van de kenmerken van het opmerkelijke opera-oeuvre van Corina van Eijk dat sinds 1989 tot stand kwam in het weiland bij het Friese Spanga, is dat ze af en toe een opera opnieuw uitvoert, maar dan op geheel andere wijze. Zo werden Rigoletto (1990) en ook Samson et Dalila (1995) later op film gezet. In andere voorstellingen werd veel met beeldtechniek gewerkt, zoals in God’ s Videotheque en Buwalsky, a road opera.

Nu krijgt Les contes d’Hoffmann (1991) van Jacques Offenbach een tweede leven als De Zaak Hoffmann. Samen met jonge zangers van de Opera Studio Nederland brengt Corina van Eijk vijf ‘Spanga’-voorstellingen in Amsterdam. Het blazersensemble Zuiderwind zorgt voor een aardig klinkende bewerking van Offenbachs muziek, dankzij dirigent Jos van de Braak en Bert van Cruchten.

Ook in De Zaak Hoffmann overheerst Van Eijks fascinatie met beeldtechniek. Hier resulteert dat in een scherm waarop met veel inventiviteit beeldanimaties worden geprojecteerd. Het scherm heeft ook een derde dimensie: er zitten deuren in, er komt een tafelblad uit tevoorschijn.

Het geheel heeft veel weg van de negentiende-eeuwse toverlantaarn en de kartonnen huistheatertjes uit die tijd. De speelstijl is daaraan aangepast: Hoffmans herinneringen aan zijn vier grote liefdes leveren een wisselvallige mix op van statische scènes en geëxalteerde overdrijving. De humor uit de vorige Hoffmannvoorstelling is goeddeels verdwenen. Van Eijks vrijmoedige fascinatie voor de seksuele drijfveren is gebleven, onder andere met een geprojecteerde complete catalogus van standjes.

Het vocale niveau van de aankomende zangersgeneratie wisselt. De Hoffmann van Tao Tong is al te geloofwaardig aan lager wal geraakt, maar de Niklausse van Madieke Marjon is prachtig: de mezzosopraan klinkt bijna als een ouderwetse alt. De bariton Martijn Cornet heeft een animerende presence als Nathanael. De sopraan Tara Pigal steelt in de eerste acte al de show met haar coloraturen als de mechanische pop Olympia.