RTL Group ziet resultaat in eerste kwartaal halveren

Het Duitse mediabedrijf RTL Group, onder meer eigenaar van de RTL-zenders in Nederland, heeft een moeizaam eerste kwartaal gehad. Het concern zag het bedrijfsresultaat (voor rente, belastingen en amortisatie) met 54 procent dalen tot 87 miljoen euro. De omzet daalde tot 1,19 miljard euro, 11 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2008. RTL meldt geen netto winst.

De televisiegroep had te maken met „zware economische omstandigheden”: de markt voor televisiereclame kromp in de eerste drie maanden van dit jaar met meer dan 10 procent. Mediabureau ZenithOptimedia voorspelt voor heel 2009 een wereldwijde daling in tv-bestedingen van 6 procent. In 2010 zouden de inkomsten uit tv-reclame weer gaan stijgen.

RTL Group kondigde in maart al bezuinigingen aan die in 2011 moet leiden tot een aanzienlijke kostenbesparing. Met name in Groot-Brittannië gaan banen verdwijnen bij de RTL-zender Five. RTL toonde zich wel tevreden over zijn belangrijkste zenders in Duitsland (RTL Television), Frankrijk (M6) en Nederland (RTL 4). „Onze vlaggeschepen wisten hun marktaandeel te vergroten.”

Terwijl RTL zijn reclame-inkomsten zag dalen, boekte de Nederlandse publieke omroep juist winst. Dinsdag meldde de STER in 2008 een recordbedrag van 226 miljoen euro te hebben verdiend. Dat komt enerzijds door sportevenementen als het EK voetbal en de Spelen: adverteerders kozen de afgelopen zomer eerder voor de publieke omroep dan voor RTL of SBS. Anderzijds heeft met name Nederland 1 met populaire programmering veel kijkers weggetrokken van RTL 4. Die zender claimt nog steeds het marktleiderschap in de voor adverteerders interessante categorie van ‘boodschappers tussen 20 en 49’. Maar naar Nederland 1 kijken in totaal meer mensen van 6 jaar en ouder.