Murdoch: betalen voor sites

Lezers van de Engelse dagbladen The Times en The Sun moeten binnenkort wellicht betalen om hun krant op het web te lezen. Eigenaar Rupert Murdoch maakte dat gisteren bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers van zijn bedrijf News Corp. Volgens Murdoch is de tijd dat alles gratis is op internet voorbij. Hij is de eerste grote uitgever die verwacht dat lezers willen betalen voor informatie die zij nu nog gratis kunnen krijgen.

Dat is opmerkelijk, want Murdoch was er lange tijd van overtuigd dat kranten op internet juist geld moesten verdienen met advertenties rond gratis kopij. De mediatycoon wilde zelfs het bedrijfsmodel van de zakenkrant The Wall Street Journal, die hij in december 2007 overnam, radicaal omgooien. WSJ.com is een van de weinige kranten die geld verdient met online abonnementen. Murdoch wilde de financiële site opengooien en meer geld verdienen met reclame. Daarvan zag hij later af.

Het financiële succes van WSJ.com heeft hem nu getoond dat „het mogelijk is om geld te vragen voor informatie”, aldus Murdoch gisteravond. Nu de advertentiemarkt is ingezakt door de economische crisis moeten dagbladen op zoek naar alternatieve inkomsten. Murdoch verwacht dat de daling in advertenties meer structureel dan tijdelijk zal zijn.

News Corp zag het resultaat van zijn kranten fors dalen: van 216 miljoen dollar (162 miljoen euro) in het eerste kwartaal van 2008 naar 7 miljoen dollar in dezelfde periode in 2009. De verdiensten van de kabelzenders zoals Fox News stegen van 330 naar 429 miljoen dollar. De totale omzet daalde van 8,75 miljard in het eerste kwartaal van 2008 naar 7,37 miljard in 2009; de winst bleef stabiel op 2,7 miljard dollar omdat News Corp een bedrijf verkocht en een belastingmeevaller kon boeken.

De vraag blijft of lezers willen betalen voor online kopij die nu nog gratis is. Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PWC) en de World Association of Newspapers (WAN), dat gisteren werd gepresenteerd, blijkt dat die bereidheid in de VS en Groot-Brittannië hoger is dan in Nederland. Nederlanders zouden voor een online krant 38 procent van de prijs van een papieren krant willen betalen. Wereldwijd is dat percentage 65. Volgens PWC en WAN willen consumenten het meest betalen voor nieuws over financiën, sport en entertainment, en voor achtergrondinformatie. Zo bezien is er voor de e-paper (een één-op-één digitale weergave van een krant) weinig toekomst, aldus het rapport.