Bedrijfsfeest moet op koopje

Artiesten halen een groot deel van hun inkomsten uit optredens op bedrijfsfeesten. Maar met de crisis zet een bedrijf liever een cd’tje op, of huurt het een vliegsimulator.

Zanger Dries Roelvink (50) (Foto Dijkstra) STERREN DANSEN OP HET IJS Vanaf 12 januari zullen BN'ers weer schitteren op het ijs! Samen met partners van Holiday on Ice zullen ze wekelijks de mooiste en moelijkste kŸren schaatsen. Een deskundige jury en de kijkers thuis bepalen iedere week welk koppel afvalt. Zanger Dries Roelvink heeft er veel zin in. Dijkstra bv

Daar sta je dan. Op vrijdagmiddag met een bitterbal en een biertje op de werkvloer. Tussen de computers, waar eerder die week nog hard aan is gewerkt, liggen wat toastjes en blokjes kaas. Een bureau staat vol met drank. Vanaf een in elkaar geknutseld podium zingt een zanger. Guus Meeuwis zou komen, echt. Maar de muziek komt van een cd. Het geld was op.

Nu de recessie heeft ingezet wordt er op bedrijfsfeesten stevig bezuinigd. Artiesten klagen over teruglopende boekingen, getreuzel met bevestigingen en toenemende afzeggingen. Dat raakt de versnaperingen, maar vooral het entertainment.

André van der Voorn, manager van zanger Dries Roelvink, vertelt dat „je veel meer met jezelf moet gaan leuren nu. De laatste jaren hoefde dat niet.” Hij heeft net zelfs nog een vakantieparkketen gemaild. „Of ze deze zomer nog wat gaatjes hebben.” Want de bedrijfsfeesten die doorgaans een flink deel van de geboekte optredens vormen, lopen hard terug. „Dries had vroeger een sportschool. Ik heb tegen hem gezegd: als het zo doorgaat, moet je daar maar weer les gaan geven.”

Een paar weken terug, op de crematie van de moeder van René Froger, zag Van der Voorn „veel pruilende lipjes”. Voor het eerst in maanden sprak hij met collega’s over hoe de zaken ervoor staan. „Jeroen van der Boom vertelde me dat hij buiten de Toppers om ook altijd veel bedrijfsoptredens had. Dat was nu ineens niet meer zo.”

Wat optredens van Dries Roelvink betreft: tegen 25 optredens in mei vorig jaar, staan er 7 geboekt voor mei dit jaar. Vooral de grote bedrijven laten het afweten.

Waar een bedrijf voorheen uitpakte met een band en drie artiesten, is het nu vaker één artiest met een variétéact. „Je merkt het in het rinkelen van de telefoon”, zegt Naomi Goldstein van The Agency, een middelgroot boekingsbureau dat onder andere Slagerij van Kampen en Jan Vayne vertegenwoordigt. Ze vertelt dat de boekingen nog wel doorlopen, maar dat het langer duurt voordat een bedrijf definitief ja zegt. Offertes die in voorgaande jaren vaak resulteerden in een optreden, worden nu afgezegd. Volgens Goldstein zijn het vooral bedrijven in de financiële sector die het rustig aan doen. „Dan kan er soms nog net een bitterbal van af.”

De crisis, recessie, bezuinigingen: het zijn de meest genoemde redenen bij afzeggingen en het afwijzen van offertes. Goldstein: „Het is duidelijk een geldkwestie. Soms wordt een compleet evenement gewoon doorgeschoven naar later in het jaar.”

Rene Nieuwenhuis, eigenaar van partynet.nl: „De uitleg die je krijgt als een optie niet doorgaat, is dat ze toch iets anders willen. En dan bedoelen ze vaak iets goedkopers.”

Volgens de boekingsbureaus Dutch Artists Management en Line-Up Management hebben vooral de duurdere artiesten (boven de 6.000 euro) het zwaar. Zo zag zanger Guus Meeuwis („rond de 10.000 euro” voor een half uur) in maart een „flink aantal” opties niet doorgaan. Een naaste betrokkene: „Ik wil niet zeggen hoeveel precies, maar het zijn er erg veel.”

Nanne Bos, woordvoerder van ING, erkent dat bedrijfsfeesten het slachtoffer zijn van de grote bezuinigingen die de bank momenteel doorvoert. „Op de korte termijn zijn dat soort feesten toch minder belangrijk. Dus kijken we naar hoe we in die kosten kunnen snijden. Dat kan zijn door een simpele stamppot te serveren, in plaats van het geijkte buffet. Maar het betekent soms ook dat de artiest geschrapt wordt.”

En dan kiezen bedrijven voor alternatieven. Nieuwenhuis ziet bijvoorbeeld dat ondernemingen het ‘entertainmentgedeelte’ van een bedrijfsfeest steeds meer intern zoeken. „Dan moet je denken aan personeelsleden die ook in een bandje spelen. Die worden dan geboekt.”

Ook wordt vermaak zoals „simulatiedingetjes” steeds populairder. Dan vormt, in plaats van een artiest, een ski- of vliegsimulator het middelpunt van het personeelsfeest. „Daar verdienen we steeds meer mee”, aldus Nieuwenhuis. „En het plezier is er niet minder om.”

    • Tim Fierant