Opel in handen van Italië, brrr...

Duitse politici willen Opel graag te hulp schieten.

Maar zij hadden zich liever een andere partner gewenst dan het frivole en met schulden overladen Fiat.

(Foto Reuters) An Opel car is pictured with a sign 'for sale' at a second-hand car dealer in Bochum, February 27, 2009. The board of General Motors' German Opel subsidiary met on Friday to agree a restructuring plan that could cost thousands of jobs and open the way to state support. REUTERS/Ina Fassbender (GERMANY) REUTERS

Hij heeft indruk gemaakt in Berlijn. Fiat-baas Sergio Marchionne reed bij de Duitse minister van Economische Zaken voor in een grijze Maserati, een wagen uit de stal van Fiat. En hij zag er uit alsof hij ging golfen: pullover, makkelijke pantalon. Of hij even over Opel kon praten.

De cultuurverschillen hadden niet groter kunnen zijn. Het verblufte Duitsland wrijft zijn ogen uit. Fiat koopt Chrysler, nadat het oer-Duitse Daimler tien jaar lang alleen maar ellende van deze Amerikaanse dochter heeft gehad. En nu wil Fiat ook nog Opel inlijven.

Duitse degelijkheid versus de speelsere mentaliteit van de Italianen. De losjes geklede topmanager Marchionne uit Turijn, naast de uiterst formele aristocraat Karl-Theodor zu Guttenberg, die overigens zijn gezicht in de plooi hield en Fiats plannen voor de creatie van een mega-autoconcern „een interessant concept” noemde dat nu „grondig moet worden onderzocht”.

Opel is inzet van een coup die de Duitsers welhaast de adem beneemt. Het voortbestaan van de traditierijke automaker is in gevaar door de problemen bij General Motors, de Amerikaanse eigenaar van Opel. De geldkraan in Detroit is dichtgedraaid. Opel is op zoek naar een partner of een investeerder, en heeft bij de staat aangeklopt om hulp. Die kan geen nee zeggen: er komen belangrijke verkiezingen aan. Politici in Berlijn staan in de rij om hulp te bieden bij de redding van Opel.

Twee serieuze gegadigden zijn in de race voor Opel: Fiat en de Canadese autotoeleverancier Magna. Maar die laatste heeft nog weinig van zich laten horen. Fiat daarentegen werft actief voor Opel. Of feitelijk voor de Europese dochterbedrijven van General Motors: Opel, Vauxhall en Saab. Waarbij Opel de krent in de pap is. Het maakt sinds enkele jaren weer winst en is met de modellen Corsa en de nieuwe Insignia succesvol. Fiat denkt wel zo’n 5 tot 7 miljard euro aan steun van verschillende overheden nodig te hebben om de Europese tak van GM te kunnen overnemen.

Maar de kritische Duitsers hadden zich liever een andere partner gewenst dan het in hun ogen frivole en met schulden overladen Fiat, dat volgens autokenners ver boven zijn macht grijpt met Chrysler en Opel. De gerenommeerde automobielexpert Ferdinand Dudenhöffer meent dat Fiat de kredietgaranties en eventuele staatshulp wil gebruiken om zijn deal met Chrysler te financieren.

Zo denken ook de vakbonden en de machtige ondernemingsraad van Opel erover. Wegens marktoverlapping en overproductie voorzien beide organisaties massaontslagen bij Opel als Fiat eigenaar wordt. De weerstand tegen de Italianen is groot. Om maar te zwijgen over de sentimenten in de Duitse samenleving, die de oude vooroordelen jegens Italiaanse auto’s opnieuw lijkt te koesteren. Jarenlang gniffelend gebruikte afkortingen zitten nog steeds in het collectieve geheugen. Fiat, dat in de Bondsrepubliek veel auto’s verkoopt, blijft hardnekkig te boek staan als Für Italiener ausreichende Technik danwel Fehler in allen Teilen.

De weg tussen Rüsselsheim – Opels hoofdvestiging – en Fiat-stad Turijn is hobbeliger dan bestuursvoorzitter Marchionne (56) wellicht had gehoopt. Maar hij doet er alles aan om begrip in Duitsland te kweken. In het populaire boulevardblad Bild zei hij gisteren dat Fiat de vier vestigingen van Opel in Duitsland zal openhouden. „We willen geen fabrieken sluiten. Ik heb ze nodig om in de toekomst genoeg auto’s te maken.” Maar er moet wel gesaneerd worden. „Als alle vestigingen openblijven, kost dat geld. Ik kan nu niet zeggen hoeveel werknemers we nodig hebben. Vergeet niet dat het eerste reddingsplan van Opel zelf nog de sluiting voorzag van twee fabrieken.”

Marchionne hoopt met de combinatie Fiat-Chrysler-Opel een van de grootste autoconcerns ter wereld te creëren. De crisis, zegt hij, heeft een enorme uitwerking op de industrie. „Onze aanpak is het beste voor alle deelnemende landen. Het gaat hier niet om Duitsland en Italië. Het gaat om een pan-Europese oplossing”.

Magna, de andere serieuze gegadigde voor Opel, heeft zich net als Fiat ook bij minister Zu Guttenberg gemeld. Magna is een Canadese multinational, die grote overnames in Oostenrijk heeft gedaan (onder andere Steyr-Daimler-Puch). De onderneming, met een omzet van 25 miljard dollar en 74.000 werknemers, is een belangrijke toeleverancier voor de internationale auto-industrie.

In Berlijn gaat het hardnekkige gerucht dat Magna Opel wil kopen met hulp van Russische investeerders. Die kwestie wordt ook door Fiat-chef Marchionne te berde gebracht. Hij zegt dat het hem zou verbazen als de Duitse regering Russische deelname in Opel een goede oplossing vindt.