Een schaal bitterballen kan er nog net vanaf

Artiesten halen een groot deel van hun inkomsten uit optredens op bedrijfsfeesten.

Maar met de crisis zet een bedrijf liever een cd’tje op of huurt het een vliegsimulator.

Op de foto's staan afgebeeld: 1. Koos Alberts, 2. Peter Koelewijn, 3. Dennie Christian, 4. Corry Konings, 5. Guus Meeuwis, 6. Jannes, 7. Nick & Simon, 8. Peter Beense, 9. de Toppers, 10. Marianne Weber, 11. Jan Keizer, 12. Jan Smit, 13. Wolter Kroes, 14. Anita Meyer, 15. Frans Bauer




























(Foto Hollandse Hoogte/bewerking Fotodienst) Nederland, Volendam, 12-2-2009. Foto Maarten Hartman. Nick en Simon presenteren hun CD met de titel Luister in Hotel Restaurant Old Dutch. Nadat ze in 2007 de TMF Borsato Award voor jong talent, een Zilveren Harp en een originele Rembrandt voor zowel het debuutalbum Nick & Simon en Vandaag ontvingen, zijn Nick & Simon binnen een klein jaar tijd uitgegroeid tot gevestigde artiesten. Het debuutalbum is inmiddels platina, terwijl het tweede album Vandaag de platinagrens ruim overschreden heeft. De singles ‘Hoe Lang’ en ‘Pak Maar M’n Hand’ waren grote #1 hits. De theatertour Altijd Dichtbij die Nick & Simon afgelopen zomer in de Nederlandse theaters bracht, was ook nog eens volledig uitverkocht. Foto maarten Hartman
Hartman, Maarten

Daar sta je dan. Op vrijdagmiddag met een bitterbal en een biertje op de werkvloer. Tussen de computers, waar eerder die week nog hard aan is gewerkt, liggen wat toastjes en blokjes kaas. Een bureau staat vol met drank. Vanaf een in elkaar geknutseld podium zingt een zanger. Guus Meeuwis zou komen, écht. Maar de muziek komt van een cd. Het geld was op.

Nu, met de crisis, wordt er op bedrijfsfeesten stevig bezuinigd. Artiesten klagen over teruglopende boekingen, getreuzel met bevestigingen en toenemende afzeggingen. Dat raakt de versnaperingen, maar vooral het entertainment.

André van der Voorn, manager van zanger Dries Roelvink, vertelt dat „je veel meer met jezelf moet gaan leuren nu. De laatste jaren hoefde dat niet.” Hij heeft net zelfs nog een vakantieparkketen gemaild. „Of ze deze zomer nog wat gaatjes hebben.” Want de bedrijfsfeesten die doorgaans een flink deel van de geboekte optredens vormen, lopen hard terug. „Dries had vroeger een sportschool. Ik heb tegen hem gezegd: als het zo doorgaat, moet je daar maar weer les gaan geven.”

Een paar weken terug, op de crematie van de moeder van René Froger, zag Van der Voorn „veel pruilende lipjes”. Voor het eerst in maanden sprak hij met collega’s over hoe de zaken ervoor staan. „Jeroen van der Boom vertelde me dat hij buiten de Toppers om ook altijd veel bedrijfsoptredens had. Dat was nu ineens niet meer zo.”

Wat optredens van Dries Roelvink betreft: tegen 25 optredens in mei vorig jaar, staan er zeven geboekt voor mei dit jaar. Vooral de grote bedrijven laten het afweten.

Waar een bedrijf voorheen uitpakte met een band en drie artiesten, is het nu vaker één artiest met een variétéact. „Je merkt het in het rinkelen van de telefoon”, zegt Naomi Goldstein van The Agency, een middelgroot boekingsbureau dat onder andere Slagerij van Kampen en Jan Vayne representeert. Ze vertelt dat de boekingen nog wel doorlopen, maar dat het langer duurt voordat een bedrijf definitief ja zegt. Offertes die in voorgaande jaren vaak resulteerden in een optreden, worden nu afgezegd. Volgens Goldstein zijn het vooral bedrijven in het „verzekerings- en bankwezen” die het rustig aan doen. „Dan kan er soms nog net een bitterbal vanaf.”

De crisis, recessie, bezuinigingen: het zijn de meest genoemde redenen bij afzeggingen en het afwijzen van offertes. Goldstein: „Het is duidelijk een geldkwestie. Soms wordt een compleet evenement gewoon doorgeschoven naar later in het jaar.”

Rene Nieuwenhuis, eigenaar van partynet.nl: „De uitleg die je krijgt als een optie niet doorgaat, is dat ze toch iets anders willen. En dan bedoelen ze vaak iets goedkopers.”

Volgens de boekingsbureaus Dutch Artists Management en Line-Up Management hebben vooral de duurdere artiesten (boven de zesduizend euro) het zwaar. Zo zag zanger Guus Meeuwis („rond de tienduizend euro” voor een half uur) in maart een „flink aantal” opties niet doorgaan. Een naaste betrokkene: „Ik wil niet zeggen hoeveel precies, maar het zijn er erg veel.”

Nanne Bos, woordvoerder van ING, erkent dat bedrijfsfeesten het slachtoffer zijn van de grote bezuinigingen die de bank momenteel doorvoert. „Op de korte termijn zijn dat soort feesten toch minder belangrijk. Dus kijken we naar hoe we in die kosten kunnen snijden. Dat kan zijn door een simpele stamppot te serveren, in plaats van het geijkte buffet. Maar het betekent soms ook dat de artiest geschrapt wordt.”

En dan kiezen bedrijven voor alternatieven. Nieuwenhuis ziet bijvoorbeeld dat bedrijven het ‘entertainmentgedeelte’ van een bedrijfsfeest steeds meer intern uitbesteden. „Dan moet je denken aan personeelsleden die ook in een bandje spelen. Die worden dan geboekt.”

Ook wordt vermaak zoals „simulatiedingetjes” steeds populairder. Dan vormt, in plaats van een artiest, een ski- of vliegsimulator het middelpunt van het personeelsfeest. „Daar verdienen we steeds meer mee”, aldus Nieuwenhuis. „En het plezier is er niet minder om.”

Rectificatie / Gerectificeerd

correcties en aanvullingen

Boekingsprijzen

In de inzet bij het artikel Een schaal bitterballen kan er nog net vanaf (woensdag 6 mei, pagina 22 en 23) stonden verkeerde boekingsprijzen. Music Events B.V. laat weten dat Guus Meeuwis geen 9.000 maar 35.000 euro kost (uitsluitend met orkest te boeken), Marco Borsato kost geen 60.000 maar 79.500 euro. Gerard Joling is op aanvraag te boeken en kost dan meer dan de genoemde 10.000 euro.

    • Tim Fierant