Een nieuwe missie voor Mr. Spock

Met een proloog op de oude Star Trek-films probeert filmstudio Paramount jongeren aan Mr. Spock en kameraden te binden.

De fanbasis ‘Trekkies’ wordt op internet al een jaar lekker gemaakt met plaatjes, trailers en scènes van de nieuwe Star Trek. Maar het gaat erom een nieuwe generatie te interesseren voor het entertainmentmerk dat met 43 jaar, 726 tv-afleveringen en tien speelfilms van middelbare leeftijd is. Hoeveel tieners weten wie kapitein Kirk en de spitsorige Mr. Spock zijn? Kennen ze „Beam me up, Scotty?” nog?

Filmstudio Paramount stak naar schatting bijna 300 miljoen euro in de productie en promotie van de film, die deze week in première gaat. Dé manier om nieuwe kijkers te trekken en oude fans te behouden is de prequel, een ‘proloog-achteraf’ bij een bekende serie (sequel), met nieuwe acteurs en nieuwe accenten. Zo’n prequel deed al wonderen voor James Bond en Batman, filmhelden die ten onder dreigden te gaan aan lolbroekerij. Zij werden in de films Casino Royale en Batman Begins herboren als grimmige helden in een duistere, cynische wereld.

Voor Star Trek was de situatie aanzienlijk wanhopiger dan die van andere A-merken. Om zijn potentiële bron van grote winsten opnieuw te exploiteren, huurde Paramount drie jaar geleden J.J. Abrams in. Hij geldt sinds de succesvolle tv-serie Lost als Hollywoods nieuwe wonderkind. Abrams stond voor de opgave jonge kijker te trekken zonder de oude Trekkies te ergeren.

Daarin slaagt hij volgens de eerste kritieken met vlag en wimpel met een cast van jonge acteurs en een scenario met genoeg flair, actie en werveling om de vele gaten te verhullen. Abrams paait oude Trekkies door de bejaarde Spock (Leonard Nimoy) via een tijdreis in zijn nieuwe film te betrekken en door kwistig te strooien met citaten uit de oude Star Trek.

Anders dan de regisseurs van de verjongde Bond en Batman, had Abrams niet de optie zijn helden duister en cynisch te maken: dan had hij het optimistische Star Trek geweld moeten aandoen. Maar dat lijkt in 2009 geen handicap. Met Obama – die zelf af en toe spot met zijn puntige oren – en de economische crisis lijkt de wereld klaar voor escapisme over de mensheid die met warpmotoren en teleporters vreedzaam het universum verkent en conflicten liever met list dan met geweld oplost.

Recensie: pagina 8

    • Coen van Zwol