Britten steunen automaker LDV

De Britse regering is afgeweken van haar eigen beleid. Gisteren is ze op het nippertje de bestelwagenfabrikant LDV uit Birmingham, die op sterven na dood leek, te hulp geschoten met een overbruggingskrediet van vijf miljoen pond (5,5 miljoen euro).

De hoop is dat het concern, waar 850 mensen werken, alsnog kan worden overgenomen door het Maleisische bedrijf Weststar, waarmee sinds vorige week onderhandelingen gaande zijn. Weststar is al betrokken bij de productie van LDV-bestelwagens in Maleisië.

LDV is nu nog in handen van het Russische bedrijf GAZ, waarvan de Russische miljardair Oleg Derispaska de grootste aandeelhouder is. GAZ wilde af van het verlieslijdende autobedrijf, waar de productie al sinds december stil ligt. Het zou het eerste faillissement in de Britse auto-industrie zijn sinds het uitbreken van de huidige recessie. Die heeft wereldwijd juist de autosector hevig getroffen.

In het verleden was de Britse regering meestal zeer terughoudend met het verlenen van kredieten om bedrijven, die niet langer leken te renderen, overeind te houden. De regering onderstreepte gisteren dat het om een eenmalige steunactie ging, die geen precedent vormde voor meer financiële hulp voor LDV of andere bedrijven. Later vandaag zou de regering een verklaring over de kwestie in het Lagerhuis afleggen.

Velen hadden er rekening mee gehouden dat LDV juist vandaag uitstel van betaling zou aanvragen. Dank zij de steun van de regering heeft LDV een week extra tijd gewonnen om alsnog tot een overname te komen.

Voor de regering staat er meer op het spel dan alleen de 850 banen in de fabriek in Birmingham. Ook 1.200 dealers zouden door een faillissement worden geraakt en enkele duizenden banen bij toeleveranciers zouden eveneens op de tocht komen te staan.

De Britse vakbondsleider Tony Woodley toonde zich ingenomen met de regeringssteun en zei er een beleidswijziging in te zien. Dat werd door woordvoerders van de regering echter ontkend.