Bijna iedereen krijgt de Apeldoorn-vraag

‘Iedereen is natuurlijk nog met zijn gedachten bij Koninginnedag, bij die zucht van koningin Beatrix”, aldus staatssecretaris Timmermans, voor aanvang van het Bevrijdingsdagconcert. Hoezo iedereen? Hoezo natuurlijk?

Je gaat je bijna schuldig voelen als je níét aan de gebeurtenissen op Koninginnedag denkt. Als je je gewoon verheugt op een mooi concert en, o cliché, het afsluitende We’ll meet again.

Dan een filmpje. Een NOS-verslaggeefster tegen een Bevrijdingsfestivalbezoeker: „Is dit door donderdag een andere Bevrijdingsdag?” Ja, allicht dat hij bevestigend antwoordt. Hij kan moeilijk zeggen: „Nee hoor, voor mij persoonlijk is deze Bevrijdingsdag een gewone Bevrijdingsdag zoals altijd.” Want de media toeteren voortdurend rond dat deze Bevrijdingsdag anders dan anders is, vanwege Apeldoorn. Als je hengelt naar een sociaal wenselijk antwoord, krijg je dat ook. Want voor iedereen is dit natuurlijk geen normale Bevrijdingsdag.

Een gesprekje met bariton Thomas Oliemans, kort voor zijn prachtige optreden. Presentator Joost Karhof begint over Koninginnedag. „Schrikken jullie op zo’n moment en wordt er gedacht: we moeten het programma voor vanavond iets aanpassen?” Tja, hoe antwoord je daarop? „Ik denk dat er weinig mensen zijn die niet geschrokken zijn”, zei de bariton. Precies, zó antwoord je daarop.

En mogen we nu van het concert genieten? Vrij van de dwang om aan Apeldoorn te denken?

Maar eerst nog even de Toppers. Die zijn gisteren vertrokken naar Moskou, voor het Eurovisiesongfestival. Dat u het weet. Gelukkig stelde het NOS Journaal, dat natuurlijk verslag deed vanaf Schiphol, daar niet de Apeldoorn-vraag (‘Wordt dit door donderdag een ander Songfestival?’). Maar voor het échte Toppers-nieuws moesten we naar RTL Boulevard en SBS Shownieuws. Die meldden in hun verslag dat de vader van René Froger ’s nachts was opgenomen in het ziekenhuis en met spoed was geopereerd aan zijn maag. Toch belangrijke informatie, want dat verklaarde de bedrukte gezichten van de zangers.

Het Bevrijdingsdagconcert eindigde uiteindelijk zoals altijd, met We’ll meet again. Beatrix op de boot. Zwaaiend naar het deinende publiek dat terugzwaaide en applaudisseerde. Onder paraplu’s, want het regende pijpenstelen. Misschien kan cultuurhistoricus Herman Pleij vanavond bij Pauw & Witteman aanschuiven om te verklaren dat die regen over volk en vorstin aan de Amstel een symbolische waarde heeft. Goed voor ons oranjegevoel: dat in deze rare tijd zelfs het weer ons samenbindt.

En dan kunnen we langzaam toewerken naar het Songfestival. Want iedereen is volgende week natuurlijk toe aan iets vrolijks.