Topolino's en andere Italiaanse modellen

„Dit is een huwelijk in de hemel”, zei Sergio Marchionne, de topman van de Italiaanse autofabriek Fiat deze week.

Nee, hij had het niet over het huwelijk van Silvio Berlusconi, de Italiaanse premier. Tussen Berlusconi (72) en zijn twintig jaar jongere vrouw Veronica Lario is een ware mediaoorlog uitgebroken. Mevrouw Berlusconi maakte bekend dat ze wil scheiden van haar echtgenoot omdat ze zijn affaires met jonge meiden zat is.

Kort daarvoor had ze zich negatief uitgelaten over de kandidaatstelling van de partij van Silvio, ‘Volk van de vrijheid’, voor de Europese verkiezingen. De regeringspartij van Italië, de vierde economie van Europa, wil tv-presentatrices, fotomodellen en filmsterretjes afvaardigen naar het Europarlement in Brussel.

Berlusconi reageerde furieus op de aantijgingen van zijn vrouw via de pers. Er was sprake van „mediacriminaliteit”, georkestreerd door de linkse pers.

De scheiding komt van links in Italië.

Sergio Marchionne had het over de technologische en industriële voordelen van het voorgenomen huwelijk van Fiat met de Europese merken van General Motors (Opel, Vauxhall, Saab) en de Amerikaanse Chrysler-fabrieken (Chrysler, Dodge, Jeep).

Fiat is groot geworden met de Topolino (het ‘muisje’), voorloper van de Fiat 500, en de merknamen Alfa Romeo en Lancia.

Gebruikmakend van de crisis waarin de Amerikaanse automobielindustrie zich bevindt, wil Marchionne rond Fiat het op één na grootste autoconcern ter wereld opbouwen.

Hoe krijgt Fiat dat voor elkaar? Is het de ‘magische hand’ van Marchionne of een kwestie van Italiaanse bravoure? Nog maar enkele jaren geleden verkeerde Fiat zelf in problemen. Nu rekenen de Italianen op de staatssteun die de regeringen in Washington en Berlijn beschikbaar stellen om de noodlijdende Amerikaanse en Duitse autofabrieken – in afgeslankte vorm – gaande te houden. Behoud van werkgelegenheid is president Obama en bondskanselier Merkel een gang naar Turijn waard.

Al jaren is sprake van overproductie van auto’s en consolidatie van de automobielindustrie is een van de positieve effecten van de huidige crisis. Uiteindelijk zal een handvol wereldwijd opererende autofabrikanten overblijven. Als Fiat erin slaagt de spil van één van die conglomeraten te worden, zal Berlusconi het succes ongetwijfeld naar zich toe trachten te trekken ter afleiding van zijn huwelijkscrisis.

Italiaanse modellen kunnen beter van de lopende band van een autofabriek komen dan afgevaardigd worden naar het Europese Parlement.

Roel Janssen

    • Roel Janssen