Sport stuwt winst publieke omroep

De STER, die de reclamezendtijd verkoopt voor de publieke omroep, heeft vorig jaar een uitstekend jaar gedraaid. Met name dankzij populaire sportevenementen als het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen afgelopen zomer, verdiende de STER in 2008 226 miljoen euro. Dat is bijna 18 procent meer dan in 2007. Inclusief effecten van de inflatie is het het beste resultaat in twaalf jaar.

Volgens directeur Arian Buurman van de STER komt het goede resultaat niet alleen maar door de sportevenementen die zeer populair zijn bij adverteerders en kijkers. „Adverteerders herkennen en erkennen de kwaliteit van de publieke programma’s.” Dat is een prettige gedachte, zegt Buurman, in een economisch onvoorspelbaar klimaat.

De verdiensten van de STER gaan naar het ministerie van OCW, benadrukt de organisatie. Er is geen directe relatie tussen de uitzendingen en de reclameblokken die daar omheen worden getoond. Het ministerie financiert niet alleen het publieke omroepbestel deels uit de STER-inkomsten, maar betaalt ook koren en orkesten en het instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum van de reclameopbrengsten. De publieke omroep ontvangt jaarlijks 655 miljoen euro van het ministerie.

De publieke omroep is de enige groep tv-zenders die vorig jaar fors groeide in advertentie-inkomsten. RTL Nederland zag de omzet met 4,4 procent dalen; SBS, dat alleen gezamenlijke cijfers bekendmaakte, groeide in Nederland en België ruim 1 procent. Volgens de stichting SPOT, die namens alle tv-zenders in Nederland de advertentie-inkomsten bijhoudt, stegen de totale bestedingen voor televisiereclame in 2008 naar 974 miljoen euro. Dat is een groei van 3,2 procent. Die stijging zit vooral in gesponsorde programma’s en andere vormen van zogenoemde non-spot advertenties. In de eerste maanden van 2009 daalden de reclame-inkomsten, meldde SPOT onlangs.