Ruilen tegen m'n A-team-bus?

De websites in ruilhandel op internet beleven momenteel gouden tijden.

Er worden zelfs hotels, vierkamerappartementen en boten te ruil aangeboden.

Illustratie Hajo Hajo

Mag ik van jou, in de categorie ‘overige woningen’, een woon-winkelpand in Nederland? Dan heb ik in ruil daarvoor een luxe villa in Spanje van 360 vierkante meter, met vier slaapkamers en drie badkamers.

Bovenstaande advertentie op ruilen.nl is in de ruim twee maanden dat hij nu online staat, zo’n 331 keer bekeken. Op dezelfde pagina staat ook een penthouse bij een Spaans golfresort (te ruilen tegen een rijtjeshuis in Nederland), een Duits hotel van 2.700 vierkante meter (tegen ander onroerend goed in binnen- of buitenland), een vierkamerappartement in de Amsterdamse Rivierenbuurt (tegen een kleiner huis met tuin), meerdere eengezinswoningen (tegen vergelijkbare huizen in een andere omgeving) of een villa met privézwembad (tegen een recreatiewoning of een ‘stalen boot’).

En wie verder kijkt dan de categorie ‘overige woningen’, vindt boten, keramische kookplaten, caravans of zelfs een A-team-achtig zwart Chevy camperbusje met rood-witte bekleding.

„We hebben de advertenties de afgelopen maanden duidelijk zien veranderen”, zegt Matthijs van der Velden, een van de eigenaars van de website ruilen.nl. „Voorheen waren het vooral cd-bonnen of muntenverzamelingen, van die echte ruilbeursdingen. Nu zijn het boten, motoren en laatst werd er zelfs een bed & Breakfast-hotel in het buitenland te ruil aangeboden.”

Een duidelijk gevolg van de crisis, denkt Van der Velden. Want nu de prijs van tweedehands auto’s dramatisch keldert, is het volgens hem slimmer om je auto te ruilen tegen iets dat je nodig hebt. „Voor een camper bijvoorbeeld.” Precies de gedachte die Pieter Drommel, de man achter de aangeboden luxe villa van 360 vierkante meter in Spanje, had. „Ons huis stond al voor de crisis te koop. Maar door de crisis is ons huis niet te verkopen.”

Dus zag Drommel in ruilen.nl een eventuele succesvollere optie: „Er hoeft maar net iemand te zijn die naar Spanje wil verhuizen en zijn pand niet kwijt raakt.”

Vreemd is het niet. In tijden van economische crisis wordt ruilhandel een aantrekkelijk betaalmiddel. Toen Argentinië begin deze eeuw bankroet ging, namen bijna drie miljoen Argentijnen hun toevlucht tot ruilhandel. Zo ver zal het in Nederland echter niet komen, denkt econoom Erica Verdegaal. „Ik geloof nooit dat iedereen zal gaan ruilen, daar is het veel te moeilijk voor. Ruilen vergt energie en creativiteit. De economie moet echt stilvallen, wil iedereen het gaan doen.”

Ruilen.nl heeft in ieder geval het aantal actieve gebruikers de laatste tijd enorm zien toenemen. Precieze cijfers wil Van der Velden, uit concurrentieoverweging, liever niet in de krant hebben. Maar dat er afgelopen maand 600 procent méér nieuwe ruilers zich hebben aangemeld op de site in vergelijking met vorig jaar april, wil hij wel kwijt. „Zo is het nu al een paar maanden. In december zagen we al wat groei, maar in januari en februari ging het echt los. Sindsdien stijgen we geleidelijk door.”

Ook het Amsterdamse ruilnetwerk Noppes merkt de toenemende interesse in ruilhandel. Al is dit momenteel nog vooral vanwege de interviewaanvragen die binnenkomen van televisie, tijdschriften en kranten. Maar, zegt Noppes-voorzitter Ingrid Schütt, in economisch slechte tijden stijgt het ledenaantal. „Dat is in het verleden gebleken. We verwachten dan ook een flinke toestroom de komende maanden.”

Voor Van der Velden en zijn zakenpartner van ruilen.nl komt de crisis op een perfect moment. „Ik denk dat de crisis voor ons een win-winsituatie is. We krijgen nu steeds meer bekendheid. En straks, als de economie weer aantrekt, zijn we gevestigd genoeg om door te gaan.”