ING zendt pinpassen te vroeg

Bank en verzekeraar ING heeft op 1 mei ongeveer 30.000 niet-werkende betaalpassen verstuurd. Klanten konden niet betalen met de nieuwe passen, omdat ze nog niet waren geactiveerd door ING. Vanochtend is de fout hersteld en kunnen klanten wel betalen met de nieuwe passen.

ING verstuurt de nieuwe betaalpassen met het advies om bij ontvangst de oude pas door te knippen. Klanten die gehoor hebben gegeven aan dit advies konden vervolgens een aantal dagen geen geld meer opnemen; niet met de oude verknipte pas en niet met de nieuwe pas.

Een woordvoerder van ING noemt de situatie „ontzettend vervelend”. Klanten die gedupeerd zijn als gevolg van een niet werkende betaalpas kunnen contact opnemen met de klantenservice van ING. „Per geval zal bekeken worden of klanten gecompenseerd kunnen worden”, zegt een woordvoerder van ING.

ING is bezig al haar 8,5 miljoen klanten een nieuwe betaalpas te verstrekken. Per dag verzendt de bank 50.000 nieuwe passen. De operatie loopt sinds december vorig jaar en moet dit najaar zijn afgerond. De niet werkende passen die op 1 mei zijn verstuurd, werden te vroeg verzonden. Dit is volgens de bank nog niet eerder voorgekomen. De bank noemt de situatie dan ook „zeer uitzonderlijk”.

Onderzocht wordt nog waarom de betaalpassen te vroeg zijn verzonden. De bank hoopt zo in de toekomst het te vroeg verzenden van betaalpassen te voorkomen. Een woordvoerder van ING zegt dat de afgelopen dagen niet gigantisch veel klachten van klanten over de nieuwe betaalpas zijn binnengekomen. Wel kreeg de bank signalen van klanten dat er ‘iets niet klopte’ aan de nieuwe betaalpassen.