Na zessen naar de kapper ...

Twee twintigers bedachten afteroffice.nl, met diensten die buiten kantooruren worden aangeboden.

Maar vooral populair zijn de After Office-feesten.

(Beeld: Rob Wetzer) Wetzer, Rob

Het is rustig op het eerste After Office-feest in Groningen. Voor koffietent Doppio, middenin het centrum, staat begin vrijdagavond een handvol jonge mensen te praten in de zon. Ze zijn eind twintig, hebben een glas prosecco in de hand en wisselen visitekaartjes uit. Vanuit de lege bar klinkt harde muziek, afkomstig van de draaitafel van een dj. „Het heeft nog wat tijd nodig om het After Office-concept hier te laten doordringen”, aldus Floris Venneman, een van de organisatoren.

Dit ‘After Office concept’ is een idee van jonge ondernemers Oscar Diepenhorst en Thomas van Hasselt. De twee twintigers, die allebei een drukke baan hebben, bedachten de website afteroffice.nl, een site waarop winkels en diensten te vinden zijn die buiten kantooruren open zijn. Bezoekers kunnen er sinds januari 2007 vinden waar je op zondag je pak kunt laten stomen, of waar je ’s avonds nog naar de kapper of schoenmaker kunt gaan.

Het geven van After Office-feesten was een idee dat de ondernemers bedachten om hun website te promoten. Maar binnen korte tijd waren de feesten in Amsterdam zo populair dat ze nu op zichzelf staan. De party’s, die om de maand worden gegeven in een hippe club, zijn altijd op vrijdag en beginnen aan het eind van de middag. De doelgroep: jonge mensen die op vrijdag direct na hun werk een biertje willen drinken, of willen doorstromen van de vrijdagmiddagborrel. En dat zijn er nog al wat.

Per keer komen er circa zevenhonderd man op de Amsterdamse After Office-feesten af. Tegen half negen ’s avonds staat er meestal zo’n lange rij, dat het geen zin meer heeft om er in te gaan staan. De bezoekers zijn vooral hoogopgeleide dertigers, die rechtstreeks uit hun werk komen. Ze dragen een pak of, als hun bedrijf aan casual friday doet, enkel een overhemd. Ze komen om het weekeinde in te luiden met veel drank en misschien een dansje. Rond twaalf uur is het feest afgelopen.

Was de website aanvankelijk alleen op Amsterdam gericht, inmiddels zijn Utrecht, Rotterdam en Den Haag ook vertegenwoordigd. „De website afteroffice.nl is ontstaan uit frustratie”, vertelt Oscar Diepenhorst, die investment banker is bij de Deutsche Bank. „Ik werk de hele dag. Als ik klaar ben, zijn bijna alle winkels dicht. Als ik mijn pak wilde laten stomen of een afspraak wilde maken met de tandarts, moest ik daar vrij voor nemen. Samen met Thomas kwam ik op het idee van de After Office-website. Die loopt vanaf het begin goed.”

Het plan is de site voor heel Nederland relevant te maken. Of dat haalbaar is, is nog maar de vraag. De 24-uurseconomie is in Nederland nog niet overal doorgedrongen. Zo zijn in steden als Groningen winkels na zessen bijna nooit open, geeft Thomas van Hasselt toe, die werkzaam is bij de Meelunie, leverancier van agrarische producten. „Maar je kunt het ook zo zien: juist om die ene uitzonderlijke winkel die wel open is te vinden, is de website dus heel handig. De bedoeling van de site is ook om winkels te stimuleren na zessen open te zijn.”

Om de After Office-feesten wat extra schwung te geven, zijn ze gekoppeld aan een goed doel, dat per keer verschillend is. De helft van de 5 euro entreegeld gaat er naar toe. „De eerste twee keer ging het geld naar Plan Nederland. Afgelopen keer sponsorden we de aanleg van waterput in Gambia. We zitten er nu over te denken één project op ons te nemen en de voortgang daarvan te volgen via website. Welk project weten we nog niet”, zegt Diepenhorst.

In Groningen, de tweede stad waar de After Office feesten zijn begonnen, wordt nog even niet aan goede doelen gedaan. Marketeer Floris Venneman, die de organisatie in de Noordelijke stad op zich nam, zegt: „We moeten eerst een beetje naamsbekendheid krijgen. In Groningen zijn minder yuppen dan in Amsterdam. Maar ze zijn er wel. Ook in Groningen hebben die op vrijdagmiddag zin in een feestje.”

Het volgende After Office feest is vrijdag in Supperclub Cruise, Amsterdam. Meer op afteroffice.nl.

    • Violet Laverman