Hiromi geselt en kietelt de toetsen

Hiromi: een vloeiende stroom van ingevingen (Foto Andreas Terlaak) Japanse pianiste Hiromi gaf een indrukwekkende show in het Bimhuis met haar Hiromi's Sonicbloom. Foto: Andreas Terlaak Terlaak, Andreas

Jazz Hiromi’s Sonicbloom. Gehoord: 3/5, Bimhuis, Amsterdam. ****

Haar zoete schoolmeisjesuitstraling is misleidend: de jazz van Hiromi is ronduit gespierd en hyperactief. Opgewonden beweegt de Japanse pianiste achter vleugel en keyboards, wonderbaarlijk snel opspelend tegen gitaargrooves en geen noot missend.

Hiromi Uehara (1979) uit Shizuoka, Japan is een zelfde soort wonderkind als de Chinese pianist Lang Lang. Op haar zesde volgde ze pianolessen en vanaf haar twaalfde gaf ze al grote concerten. In 2003 studeerde ze af aan het befaamde Berklee College of Music en maakte onder de hoede van jazzpianist Ahmad Jamal de cd Another Mind. Daarna volgde elk jaar een nieuw album, waaronder een duo-cd met meesterpianist Chick Corea.

Net als Lang heeft Hiromi de onmiskenbare gave om niet alleen haar vingers te laten spreken, maar het hele lichaam. Hoe intenser de muziek, hoe meer expressie. Nog een overeenkomst: beide hebben een soort hit met Tom & Jerry-muziek uit de tekenfilm The Cat Concerto. Speelt Lang de Tweede Hongaarse rapsodie van Liszt, Hiromi heeft een stomende ragtimevariant als handelsmerk.

Hiromi’s jazz is breed geörienteerde fusion. In het Bimhuis schakelde ze met haar driekoppige band Sonicbloom makkelijk tussen jazzrock, ragtime, latin, klassieke muziek en microtonale muziek – alles met een indrukwekkende vingervlugheid en technische beheersing.

Tijdens dit spel gebeurt er ontzettend veel. Hiromi plukt, kietelt en geselt de toetsen in een vloeiende stroom van ingevingen: dromerig, fantasierijk. Een vleugje King Crimson of een likje elektronische experiment naar voorbeeld van toetsentovenaars Herbie Hancock en Joe Zawinul.

Maar ook van verplichte kost maakte ze vurig iets eigens. Ellington’s Caravan ontvouwde zich tot een broeierig jazzrockstuk met snerpende gitaarimprovisaties rond het thema. Welke klanknuances ook werden gevolgd, het was fraai hoe hoog de energie bleef, zelfs in fragmentarisch avontuurlijk werk.

Giechelende nootjes of exploderende ernst, Hiromi – die in Japan een gevolg heeft alsof ze een popster is – blinkt uit met ongelimiteerde powerjazz.