Even geduld. En dan sta je in de wacht

Illustrator Lobke van Aar werd – net als iedereen weleens gebeurt – in de wacht gezet bij de klantenservice.

Ze zette haar frustratie om in negen tekeningen.

„Al onze medewerkers zijn in gesprek, een ogenblik geduld alstublieft.” Wie kent het niet? Dat wachten voordat je eindelijk iemand te spreken krijgt. En natuurlijk niet met de juiste persoon. Of je even opnieuw kunt bellen en dan naar een andere afdeling vragen. Of een brief wilt schrijven naar het hoofdbureau.

De brief wordt helaas niet beantwoord en blijkt na wéér een wachttelefoontje, nooit te zijn aangekomen. En dan afsluiten met: goedemiddag. Of het allerergst: ze verbinden je wel even door.

En dan? Enige ruis, en weg is de lijn! Wat doen de mensen aan de andere kant van de lijn? Zijn ze met te weinig om onze vragen te beantwoorden? Of worden we gewoon voor de gek gehouden, op eigen kosten?

Illustratief ontwerper Lobke van Aar (26) nam deze frustratie als uitgangspunt voor haar werk Welkom bij de klantenservice. In negen tekeningen schetst zij de voorstelling waarin de achteloze beller schijnbaar is beland. Het wachten bij de zogenaamde ‘klantenservice’ is voor haar als een circus: met allerhande trucs wordt de beller door een voorstelling geleid, waaraan geen einde lijkt te komen. Alsof ze ’t erom doen!