Yahoo's nieuwe frisheid is niet genoeg

Nog geen vier maanden aan het roer van de kwakkelende internetonderneming Yahoo, en de nieuwe baas Carol Bartz staat al op het punt stagnerende bedrijfsonderdelen af te stoten en werknemers te ontslaan. Maar dat zal niet genoeg zijn om Yahoo er weer bovenop te krijgen. Bartz moet het bedrijf van een missie voorzien.

De lijst met veranderingen die Bartz doorvoert, groeit snel. Yahoo probeert nu Hotjobs te verkopen, de site voor personeelsadvertenties die het concern in 2001 voor 436 miljoen dollar heeft gekocht. Hotjobs is achterop geraakt bij marktleiders Monster.com en Careerbuilder, maar zou nog steeds een goede prijs kunnen opleveren. Gannett betaalde vorig jaar 135 miljoen dollar voor slechts 10 procent van Careerbuilder – dat volgens Comscore 48 procent van de markt in handen heeft, tegen Hotjobs 30 procent.

Yahoo probeert ook zijn datingsites te slijten. Het concern voert onderhandelingen met IAC/Interactive over een deal die de site zou laten samensmelten met Match.com. Die divisie zou volgens analisten zo’n 500 miljoen dollar kunnen binnenbrengen.

Dan is er nog Geocities, een relict uit de tijd van Web 1.0. Yahoo kocht de voorloper van Facebook/MySpace in 1999 voor 3 miljard dollar, en het was een van de eerste internetforums waarop mensen zich echt persoonlijk konden uiten. Het concern wil de site later dit jaar sluiten, omdat hij is ingehaald door nieuwere technologieën. Als klap op de vuurpijl heeft Yahoo deze week 600 werknemers ontslagen.

Deze veranderingen waren noodzakelijk. Het concern heeft het moeilijk, sinds het vorig jaar zijn flirt met Microsoft beëindigde. De winst is het afgelopen kwartaal met 78 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, en de operationele inkomsten zullen volgend kwartaal naar verwachting naar slechts 80 miljoen dollar dalen.

Het is een goed begin om van Yahoo een minder grote internetgrabbeldoos te maken. Maar wat het concern werkelijk nodig heeft, is een missie. Als Yahoo zich op internetzoekopdrachten wil concentreren, moet het al zijn inspanningen daarop richten en proberen MSN aan Microsoft te ontfutselen. En als Yahoo werkelijk de startpagina van het internet wil worden, zoals de voormalige topman Jerry Yang opperde, en zijn expertise op het gebied van het tonen van advertenties wil uitbuiten, moet het concern de interactieve functies bouwen of kopen die Facebook en Twitter zo trendy maken.

Bartz heeft zich uiterst onbehouwen uitgelaten over de recente winstcijfers van Yahoo. Die onomwondenheid en de bereidheid tot verandering die daarbij hoort, zijn welkom. Maar als Bartz het concern er echt bovenop wil helpen, zal ze ook wat langetermijnvisie moeten tonen.

Jeff Segal

    • Jeff Segal