Totale make-over voor 'Bio-shock'

'Nachtclub' van Artists Anonymous (Foto galerie Ron Mandos) galerie Ron Mandos

Het Berlijnse collectief Artists Anonymous geeft op de expositie Bio-shock een explosieve verbeelding van de strijd tussen mens en natuur. Dat begint al in de etalage van galerie Ron Mandos waar een leger van Playmobil-ridders een kasteel belegert waaruit een reusachtige klant zich verheft. Langs de tentakels van de plant kruipen ridders tussen allerlei eraan vastgeplakt plastic speelgoed. Het doet denken aan oorlogslandschappen met nazipoppetjes van Jake en Dinos Chapman.

Binnen plant de chaos zich voort over de volledige 350 vierkante meter van de Amsterdamse galerie. Alleen het kantoortje is gespaard. Bij de voordeur staat een pluchen konijn in een jurk met schortje, zonder hoofd maar met een roze buideltje in haar hand met de woorden: „Happy Easter”. Vervolgens beland je in een organisch oerwoud van stoelen, krukken, takken, ridderpoppetjes, lampen, stofzuigers en nog veel meer van de rommelmarkt.

Met vijf vrachtwagens vol is het kunstenaarscollectief uit Berlijn gekomen. Twee weken lang zijn ze in de galerie bezig geweest met deze radicale make-over. De naam Bio-shock en de naargeestige vormgeving verwijzen naar een populaire computergame. Net als de game speelt de expositie zich af in verschillende ruimtes en sferen. Na het oerwoud volgt een nachtclub met misvormde paaldanseres, een badkamer met lijk, een dinerzaal met kalkoen, een martelkamer en tot slot een kapiteinskamer als van Jules Vernes duikboot Nautilus met een prototype van de Philips 3D-televisie.

Tussen de perfect uitgevoerde decors hangt de kunst van het collectief. Schilderijen en de ‘after images’ daarvan: even grote prints met dezelfde voorstelling maar dan in negatieve kleuren.

Aan de muur van de nachtclub hangt een schilderij van een kelder waar een man een geknielde vrouw neemt. Het heet Keeping up with the Koons en verwijst naar de beelden die Jeff Koons maakte van zichzelf en pornoster Cicciolina. De pop van de misvormde paaldanseres verwijst naar de poppenkunst van Hans Bellmer. Een ander schilderij is een kleurennegatief van een portret van Gerhard Richter.

Zo schuilt er achter de gamewereld een kunstwereld. Koons is slecht en Richter goed, dat lijkt Artists Anonymous te willen zeggen. Real life is beter dan een game, en echte kunstenaars spelen niet met commercie. Hun moraal is dun, maar de installatie is een perfect geënsceneerde belevenis.

Dirk Limburg

Bio-shock, t/m 23/5 bij Ron Mandos, Prinsengracht 282, Amsterdam. Wo-za 12-18. ronmandos.nl

    • Dirk Limburg