Fiat krijgt zware kluif aan Chrysler

Fiat heeft met behulp van de Amerikaanse regering een opmerkelijke slag geslagen. In ruil voor wat technologische kennis heeft de autoproducent zich verzekerd van een manier om de zeggenschap over Chrysler te verkrijgen, nadat dat concern van een bankroet is gered. Maar het besturen van een over diverse continenten verspreide autoproducent is moeilijk – vraag dat maar aan Carlos Ghosn van Renault.

In ruil voor de toezegging aan Chrysler om van zijn distributienetwerk gebruik te mogen maken, en wat licenties voor zijn kleine auto’s en motortechnologie, zal Fiat 20 procent van het bedrijf verwerven. Als bepaalde doelstellingen zijn bereikt, zal Fiat opnieuw 15 procent krijgen.

Tenslotte heeft het concern de optie om in juni 2016 nog eens 16 procent te kopen. Bovendien stelt de Amerikaanse regering 8 miljard dollar aan leningen ter beschikking om Chrysler aan een faillissement te helpen ontsnappen.

Fiat mag blij zijn als alles volgens plan verloopt. De Italiaanse autoproducent wordt groter door deze transactie, waardoor de aankoopkosten zullen teruglopen. Bovendien krijgt het concern een dealernetwerk in de VS. En als de Amerikaanse automarkt zich herstelt, heeft het zich op het juiste moment ingekocht.

Maar de zaken kunnen uiteraard ook niet volgens plan verlopen. Daimler heeft al eens zonder succes geprobeerd om leiding te geven aan Chrysler.

Fiat heeft natuurlijk een groot voordeel – een faillissement zal Chrysler in staat stellen veel ongewenste bezittingen af te stoten, zoals zijn geldverslindende dealernetwerk. En het saaie Chrysler is waarschijnlijk een betere partner voor de goedkope autospecialist Fiat dan voor het glamoureuze Daimler, hetgeen de integratie moet vergemakkelijken.

Maar het besturen van een wijdvertakt autoconcern is moeilijk. Topman Ghosn van Renault wordt bijvoorbeeld alom beschouwd als een van de meest getalenteerde managers in de autoindustrie. Hij heeft wonderen verricht toen hij bij het in moeilijkheden verkerende, Japanse Nissan werd gedropt. En hij boekte tegelijkertijd goede resultaten bij Renault, door de aankoop en de productie van beide concerns te combineren – althans voor een tijdje.

Uiteindelijk werd het besturen van de twee concerns te veel voor hem en moest Renault steun zoeken bij de Franse staat.

De baas van Fiat, Sergio Marchionne, moet daar notitie van nemen. Het binnenslepen van Chrysler is een indrukwekkende prestatie, maar het bedrijf er weer bovenop helpen zal nog veel moeilijker zijn.

Robert Cyran