Afwachten of de romantiek veel beter verkoopt

Vorige maand viel de veiling 19de eeuwse kunst bij Sotheby’s tegen. Met spanning wachten de betrokkenen de komende drukke veilingperiode af.

Roze kan van Maria Roosen € 800-1000 Kannen zijn het handelsmerk van kunstenaar Maria Roosen (1957). Deze rode bolle kan uit 2001 van 38 centimeter hoog wordt op vrijdag 15 mei geveild bij het VendueHuis der Notarissen in Den Haag (kavel 1727). Uit de tuit van de glazen kan komt een langwerpige roze vorm. De geschatte waarde ligt tussen de 800 en 1.000 euro. Maria Roosen heeft tot 24 mei een overzichtsexpositie in museum Singer Laren. Inl: singerlaren.nl en voor de veiling waarop ook schilderijen, meubels en dergelijke worden aangeboden venduehuis.nl

De drukste periode breekt weer aan met komende week veilingen in Londen, New York en Amsterdam. In Amsterdam zijn de verwachtingen gespannen, want vorige maand verliep de veiling van 19de-eeuwse kunst bij Sotheby’s teleurstellend. Bijna de helft van het aangeboden werk vond geen koper.

Bij Amsterdam Auctioneers Glerum komen 19de-eeuwse schilderijen en oude meesters op 5 mei aan bod. De veiling is een paar weken uitgesteld om hem ongeveer te laten samenvallen met die van Sotheby’s en Christie’s. Glerum hoopt dat geïnteresseerden graag een rondje maken langs de kijkdagen van alle drie.

Echt goede werken uit de Nederlandse 19de eeuw heeft Glerum niet. Er is een doek van Charles Leickert, een Nederlandse romantische schilder die uitmunt in clichés. Dit winterwerkje ter grootte van een forse ansichtkaart is aardig omdat het schaatsers toont bij een straffe wind en een dreigende, grauwe lucht (5.000 tot 7.000 euro). Eén van de hoogtepunten is volgens Glerum een berglandschapje met watermolen van Alexander Joseph Daiwaille uit de jaren 1830. De boom en het licht op het grasveldje en schoepenrad zijn aardig getroffen – maar het geheel is vlakker dan het werk van zijn zwager en leermeester B.C. Koekkoek, wiens naam met nadruk valt in de catalogus.

Bij de oude meesters gaat het bij Glerum vooral om toeschrijvingen aan, navolgers en werken uit de omgeving van bekende schilders. Met vraagprijzen van rondom de 1.000 euro leuk voor wie iets oudemeesterigs aan de muur wenst.

Sotheby’s heeft voor de veiling op 5 mei 103 oude meesters bijeen gebracht. Ook hier veel navolgers, hoewel het krachtige portret van Martin Luther uit het atelier van Lucas Cranach de Jongere (1515-1586) beslist bijzonder is. Het gezicht van de kerkhervormer is krachtig geschilderd. Het paneel is een reproductie van een werk van Cranachs vader, die bevriend was met Luther. De schatting van 30.000 tot 40.000 euro is hoog, want dit exemplaar heeft minder detail dan de Luther die drie jaar geleden door het Sotheby’s in New York werd verkocht voor 50.000 euro en waar de hand van Cranach jr. beter in te herkennen was. In de zwarte mantel zijn de contouren van de revers maar met moeite te onderscheiden.

Wie de nuances van zwarte stof uitstekend beheerst is Delftenaar Willem van der Vliet (1584-1642) die met de zwarte zijde in de jurk van Maria Pijnacker wel raad weet. Ook het jasje van haar echtgenoot Willem Reyersz. De Langue zit vol details. Hun portretten moeten samen tussen de 80.000 en 120.000 euro opbrengen.

Woensdag volgt Christie’s dat oude meesters en 19de-eeuwse werken aanbiedt. Net als bij Sotheby’s liggen de prijzen hier rondom de 5.000 euro. De aandacht gaat hier uit naar tien portretten van de familie Craeyvangers die deels gemaakt zijn door Gerard Ter Borgh. Ze worden in drie kavels aangeboden en moeten samen tussen de 370.000 en 530.000 euro opbrengen. Sinds de 17de eeuw hebben ouders en acht kinderen samen gehangen, tot voor kort in de slaapkamer van de familie Van Limburg-Stirum.

Het niveau van de 19de-eeuwse kunst blijft dit voorjaar ook hier ver onder bij wat Christie’s in november haalde bij de collectie van meer dan vierhonderd werken van een Nederlandse verzamelaar.

Misschien is het maar goed dat topwerken ontbreken, want de vraag daarnaar is klein. Dat bewijzen de cijfers van kunstdatabank Artprice. Internationaal is er in het eerste kwartaal bij veilingen slechts 79 keer boven de miljoen dollar geboden, de helft van vorig jaar. Negentiende-eeuwse kunst kreeg overal een klap en het is de vraag of de Nederlandse romantiek zich beter zal handhaven. Op de Art & Antiques Fair ’s-Hertogenbosch was het vorige week de enige sector die volgens de organisatie „enigszins achterbleef” op een beurs die verder „helemaal zo slecht nog niet” is verlopen.