Time Warner wil weer af van internettak AOL

Het Amerikaanse mediabedrijf TimeWarner gaat zijn internettak AOL (America Online) afstoten. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

De twee bedrijven zitten samen in een concern sinds 2001, toen AOL Time Warner overnam voor ruim 160 miljard dollar (120 miljard euro) in aandelen. Bij de overname kreeg AOL de zeggenschap (55 procent) over de combinatie van oude en nieuwe media. Time Warner verdient zijn geld voornamelijk met tv- en filmproducties en tijdschriften. Het stootte onlangs zijn kabelnetwerken af.

De samenwerking met AOL stamt uit het dotcomtijdperk, dat in 2001 abrupt eindigde. In 2002 leed het nieuwe concern een recordverlies van 99 miljard dollar. In 2003 verdwenen de letters AOL uit de bedrijfsnaam.

America Online was één van de grote internetaanbieders uit de eerste dagen van het web. Op het hoogtepunt had het bedrijf 30 miljoen klanten die via AOL hun e-mail binnenhaalden – ‘You've got mail’ was de bekende boodschap. Daarnaast bood de AOL-software een afgeschermde vorm van internet, een exploitatievorm die nagenoeg verdwenen is door de overvloed aan gratis informatie.

Het aantal AOL-abonnees daalde gestaag en kwam in 2008 onder de 10 miljoen terecht. AOL heeft nu moeite om geld te verdienen met online advertenties. Het moet concurreren met MSN, Yahoo en met name Google, de marktleider in internetadvertenties.

Het is nog niet duidelijk wie er geïnteresseerd is in AOL. Mogelijk softwareproducent Microsoft, dat vorig jaar een poging deed om concurrent Yahoo over te nemen. Microsoft wilde op die manier een vuist maken tegenover Google.

AOL wordt voortaan geleid door een nieuwe topman, Tim Armstrong. Time Warner gaf daarnaast gisteren een voormalige Google-directeur, Jeff Levick, de leiding over de afdeling die advertenties verkoopt. Google heeft een belang van 5 procent in AOL.