'Musical Turks Fruit ligt lastig in VS'

Theaterproducent Robin de Levita werkt aan internationale musicals als Spider-Man, Ghost en Carmen. Maar een Amerikaanse versie van Turks Fruit komt er nog niet.

Robin de Levita Theaterproducent Robin de Levita werkt aan internationale musicals als Spider-Man, Ghost en Carmen.

Het zag er hoopvol uit, toen theaterproducent Robin de Levita drie jaar geleden de internationale rechten verwierf van de musicalversie van Jan Wolkers’ bestseller Turks Fruit die destijds een succesvolle tournee langs de Nederlandse theaters maakte. Het moest een kleine productie in een off Broadway-theater in New York worden, in de hoop dat die uiteindelijk genoeg belangstelling zou trekken om de overstap naar het grote Broadway te maken. Maar voorlopig komt het er niet van.

„Er zit weinig beweging in”, bevestigt De Levita. „De schrijvers die ik heb benaderd om een Amerikaanse bewerking van het script te maken, zagen er niet veel in. De grofheid, die in Nederlandse ogen heel herkenbaar is, doet voor hen gekunsteld aan. Zelf ben ik nog steeds enthousiast, ik vind het een mooi project – rauw en puur en sexy. En het is ook best mogelijk dat ik nog tegen iemand aanloop die er wel mee aan het werk wil. Maar op dit moment staat het niet bovenaan mijn lijstje.”

Robin de Levita (49) werkte ruim tien jaar lang op Broadway als uitvoerend producent bij het theaterimperium van Joop van den Ende en vestigde zich vier jaar geleden als onafhankelijk musicalproducent. Zijn grootste project is een musicalbewerking van Carmen, op muziek van Marco Borsato’s lijfcomponist John Ewbank. De eerste versie, geregisseerd door de van Cirque du Soleil bekende Franco Dragone, werd in 2007 zes weken gespeeld in San Diego en kreeg gemengde kritieken. „Wat wij daarvan hebben geleerd”, zegt De Levita, „is het belang van authenticiteit. Om in Amerika succes te boeken, moet Carmen zo Spaans mogelijk zijn. Het probleem is alleen dat de echte Spaanse dansers en muzikanten die je nodig hebt, niet in Amerika te vinden zijn.”

Volgens de huidige planning gaat de musical volgend jaar in Spanje in première: „Eigenlijk had het dit jaar al moeten gebeuren, maar omdat Spanje zwaar is getroffen door de kredietcrisis, wil mijn Spaanse coproducent liever nog even wachten.” Wel zijn er al twee Spaanse zwaargewichten geëngageerd: de choreografe Christina Hoyos, die in 1992 een flamencosolo danste tijdens de slotceremonie van de Olympische Spelen in Barcelona, en theatermaker Emilio Segi die als operaregisseur al ervaring opdeed met de klassieke Carmen van Georges Bizet. Pas als er in Spanje een geslaagde voorstelling is gemaakt, komt Broadway aan de beurt.

Intussen is Robin de Levita tevens actief als consultant voor andere producenten. Zo werkt hij mee aan de musical Spider-Man, Turn Off The Dark die vanaf januari gaat spelen in het Hilton Theatre in New York, aan 42nd Street. Broadway kijkt er nu al naar uit, want de songs voor deze op de beroemde stripheld gebaseerde show werden geschreven door de U2-voormannen Bono en The Edge, terwijl de regie in handen is van Julie Taymor die eerder opviel met haar unieke vormgeving van The Lion King. De productie gaat 35 miljoen dollar kosten, waarvan de laatste vijf miljoen nog op tafel moeten komen. „Maar dat gaat wel lukken”, zegt De Levita, „hoewel het de laatste tijd ook in New York wel iets moeilijker is geworden om investeerders te vinden. Spider-Man is in alle opzichten groot en duur: de actieheld die – ook in dollars gemeten – de nummer één in de stripwereld is, wordt hier gecombineerd met de groep die de nummer één op rockgebied is.”

Ook is hij betrokken bij een musicalbewerking van de film Ghost (in 1990 gemaakt met Demi Moore en Patrick Swayze) die volgend jaar in Londen in productie gaat, met songs van de vroegere Eurythmics-muzikant Dave Stewart. En in Nederland is De Levita sinds kort coproducent van de musicalversie van Soldaat van Oranje die over anderhalf jaar in première gaat.