Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Hollands Facebook van NRC-redacteur Gijsbert van Es

Boes, onze ‘oppashond’.
Boes, onze ‘oppashond’.

„Volgende week maken mijn collega’s en ik nummer twee van dit nieuwe NRC Weekblad. Nummer één maakten we in stressige opwinding: nieuwe rubrieken, nieuwe auteurs, nieuwe vormgeving, deels nieuwe redactie, overleg met nieuwe drukker, vergaderingen over promotiecampagne, goedbedoelde adviezen die van alle kanten komen aanwaaien – daarin gaat alles bij elkaar een hoop tijd zitten. Ik voel me als een astronaut die een beetje nerveus is voor het passeren van de dampkring en zich verheugt op een wat kalmer koers daarna.”

Welke reacties verwacht je op nummer één? „Uit ervaring weet ik dat lezers zelden reageren als ze tevreden zijn. Gelijk hebben ze: zelf stuur ik ook niet zo snel fanmail. Er zal dus vooral kritiek binnenkomen. Ook goed. Daar leren we van.”

Kritiek waarop? ,,Ik denk: vooral op deze rubriek Hollands Facebook, die het Hollands Dagboek vervangt.”

Facebook – waarom zo’n Engels woord? „Wie dat niet begrijpt, heeft kennelijk geen aansluiting met internet. Het komt uit de wereld van netwerk-sites, net als LinkedIn en MySpace. Vraag maar aan kinderen en kleinkinderen.”

Waarom geen Hollands Dagboek meer? „Af en toe iets nieuws proberen houdt het leven spannend. Dit weekblad moet bijna anderhalve dag eerder naar de drukker dan de vorige zaterdagbijlage. Dan zouden we dus elk weekeinde een dagboek brengen dat zo ongeveer loopt van tien tot vier dagen geleden. Niet echt vers, kortom. Het begon de redactie bovendien op te vallen dat politici en andere beroemdheden hun Hollands Dagboek steeds vaker lieten schrijven door een voorlichter of andere ghostwriter. Dan werd het dagboek een glad en braaf verhaal en minder het oprechte en spontane verslag van een week.”

En dus? „Beginnen we nu met een variant op de vertrouwde dagboekrubriek. Daarin laten we mensen vooruitkijken in plaats van terugkijken. Hollands Facebook wordt een plek voor mensen die in de komende week iets bijzonders beleven.”

Zoals? „Dat kan van alles zijn: voor 120 miljoen euro een noodlijdend bedrijf kopen, voor de zevende keer gaan trouwen, vrijkomen na twaalf jaar gevangenisstraf, een zesling baren – het leven loopt vaak gekker dan iemand ooit kan verzinnen.”

Wie komen in aanmerking voor een Facebook op deze plek? „We sluiten niemand uit, mits klaar voor een gewaagde sprong in de week die komt.”

Solliciteer naar een plek in deze rubriek via weekblad@nrc.nl. Lees de ‘spelregels’ op nrc.nl/nrcweekblad