Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Wonen

'Een goede stoel is niet genoeg'

Op de meubelbeurs in Milaan presenteert Richard Hutten deze maand zijn Cloud Chair. ‘Het wemelt van de overbodige meubels.’

Richard Hutten zittend op een nog ongepolijst exemplaar van zijn jongste ontwerp, de aluminium Cloud Chair. Op de werkbank twee andere ontwerpen: zijn kinderbeker Domoor en de magnetische blaadjes Leaves.
Richard Hutten zittend op een nog ongepolijst exemplaar van zijn jongste ontwerp, de aluminium Cloud Chair. Op de werkbank twee andere ontwerpen: zijn kinderbeker Domoor en de magnetische blaadjes Leaves.
Wolzak, Thijs

Hoe zag het interieur van uw ouderlijk huis er uit?

„Het was een gezellig, maar totaal oubollig samenraapsel van van alles en nog wat. Een paar mooie antieke kasten en veel niet vrolijk stemmende meubels, aangevuld met lampen en stoelen die mijn vader, een monteur, in zijn vrije tijd in elkaar had geknutseld.”

Wanneer besefte u voor het eerst dat voorwerpen worden ontworpen?

„Bij mijn favoriete vak op de middelbare school, handvaardigheid, kregen we les in kunstgeschiedenis. De docent sprak over een horloge van industrieel ontwerper Bruno Ninaber van Eyben. Ik was zestien en maakte zelf ook al van alles. Tot dat moment had ik me nog nooit gerealiseerd dat je van het bedenken en ontwerpen van producten je beroep kon maken. Ik wist meteen: dát wil ik. Misschien een anekdote die nu heel stupide klinkt. Maar bedenk dat ‘design’ een woord was dat vijfentwintig jaar geleden in het Nederlands nog niet bestond. Twee jaar later ben ik aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven gaan studeren.”

Wat is het geheim van een geslaagd ontwerp?

„Dat het iets toevoegt aan al het bestaande. Dat het verrast. En dat het een duidelijk verhaal vertelt. Een goede stoel ontwerpen, dat is niet genoeg. Daar zijn er namelijk al heel veel van. Drie jaar geleden werd ik om een ontwerp gevraagd voor een stapelbare stoel met een houten kuip en een stalen frame. Dat is ongeveer het meest uitgekauwde type stoel dat er bestaat. Arne Jacobson was met zijn Vlinderstoel de eerste en de beste. Aan zijn ontwerp wilde ik iets toevoegen. Dat werd ‘This chair’, met een houten kuip die slechts 5 millimeter dik is. Omdat mijn stoel zoveel dunner en lichter is dan de Vlinderstoel stapelt hij niet alleen prettiger, maar hoeven er ook de helft minder bomen voor te worden omgehakt.”

Kan een lelijk ontwerp agressief maken?

„Op de meubelbeurs in Milaan heb je elk jaar wel twintig grote hallen met nieuwe ontwerpen. Als ik daar doorheen loop, word ik heel chagrijnig. Het wemelt van de overbodige meubels die uit een soort productiedwang voortkomen. Verkoop om de verkoop, dat is nooit mijn doel geweest. Als ik rijk zou willen worden, ging ik net als mijn buurman sinaasappels verkopen. Dan kon ik net als hij een jacht van veertig meter kopen.”

Wat is het mooiste compliment dat u als ontwerper ooit kreeg?

„Dat iemand enthousiast vertelt dat een van mijn producten een plaats in zijn of haar leven heeft gekregen.”

Wat komt uw huis niet in?

„Een elektrisch broodmes. Helaas zijn er veel producten waarvan mensen denken dat ze niet zonder kunnen, maar die binnen de kortste keren ongebruikt in de kast liggen. Hopelijk leiden de economisch sombere tijden tot een bewuster koopgedrag.”

Wat neemt u mee als uw huis in brand vliegt?

„Mijn familiefoto’s. En als er meer tijd is, red ik nog mijn collectie bewegingsstudies van de Britse wetenschapper Edward Muybridge. Ook iemand met wie ik tijdens de les kunstgeschiedenis kennismaakte. Komt een paard in galop helemaal los van de grond? Met behulp van fotografie probeerde Muybridge op die vraag antwoord te vinden. Met zijn onderzoek vond hij en passant de animatiefilm uit. Geniaal.”

Hoe zou u uw ontwerpstijl in drie zinnen omschrijven?

„Ik zoek altijd de essentie, ik hou niet van het overbodige. Bij mijn ontwerpen is het idee leidend. En mijn ontwerpen zijn optimistisch, speels en vrolijk makend.”

Welke ontwerper uit het verleden inspireerde u het meest?

„Gerrit Rietveld is altijd mijn referentie geweest. Hij is de uitvinder van het modern design. Met heel weinig middelen wist hij ongelofelijke ontwerpen te maken – dat voelt nog steeds heel inspirerend. Maar zo streng en dogmatisch als Rietveld ben ik niet. Ik ben meer een homo ludens.”

Van welk ontwerp heeft u spijt?

„Ik ben productief en tegelijk heel kritisch. Iets moet minstens een acht zijn voor het hier de deur uitgaat. Maar misschien is er in de loop der jaren wel eens een zeven of zes tussendoor geslopen, al weet ik even niet wat.”

Wat zou u graag nog eens ontwerpen?

„Elektronica. Televisies en mobiele telefoons, dat is onontgonnen terrein. Alleen met hulp van de labels kan ik de producten van verschillende fabrikanten van elkaar onderscheiden. En ook ons geld is ellendig vormgegeven. Dat kan veel beter.”

Wie is uw gedroomde opdrachtgever?

„Onze koningin. Ja, zij heeft eens een bureau van me gekocht. Maar dat was een bestaand dingetje. Ik zou graag iets speciaal voor haar ontwerpen.”