Nog weinig recessie op internet

In bedrijvigheid rond het internet gaat inmiddels net zo veel geld om als in kranten – 1,8 miljard euro. De crisis van 2001 maakte hen efficiënt en weerbaar.

Bedankt collega’s. Bedankt opdrachtgevers. De prijswinnaars van de Spin Awards, vakprijzen voor interactieve communicatie, kwamen donderdagavond in de Westergasfabriek in Amsterdam niet verder dan een paar dankwoorden. Interactief Nederland lijkt liever via het web te communiceren dan op een echt podium.

Winnaars waren er genoeg bij de enige prijzen in Nederland voor deze sector. Zo won de Luchtmacht met een helikopterspel op internet om personeel te werven, kreeg het Rijksmuseum een prijs voor de site bij de tentoonstelling van de Brit Damien Hirst en won de Amsterdamse bioscoop De Uitkijk een prijs voor het maandelijkse ‘Upload Cinema’: YouTube-filmpjes op het bioscoopscherm.

Hoewel de (jonge) winnaars op het podium nog niet veel te melden hadden, is hun bedrijfstak inmiddels volwassen geworden. De interactieve communicatiebranche in Nederland – van de bouw van sites tot online advertentieverkoop – heeft een omvang van minimaal 1,8 miljard euro per jaar. Dat maakte de organisatie van de Spin Awards deze week bekend. Het is voor het eerst dat de interactieve sector op die manier in kaart is gebracht. De omvang is vergelijkbaar met de gezamenlijke omzet van de drie grootste dagbladuitgevers in Nederland.

In tegenstelling tot veel kranten heeft de interactieve sector nauwelijks last van de recessie. Traditionele internetreclame zoals banners groeit minder snel, maar de echte groei zit in mobiele toepassingen voor Apple’s iPhone en Google Android. „De omvang van de branche heeft ons ook verbaasd”, zegt Stephan Fellinger, voorzitter van de Spin Awards. „Voor de buitenwereld is internet misschien één medium, maar er zijn inmiddels heel veel verschillende disciplines ontstaan.”

In deze sector heeft Google de grootste omzet in Nederland. Met rubrieksadvertenties die naast de zoekresultaten worden getoond, verdiende het zoekbedrijf vorig jaar in Nederland naar schatting 500 miljoen euro. Dat is evenveel als RTL Nederland en STER bij elkaar. Volgens Spin Awards-voorzitter Fellinger groeide Google met 20 procent ten opzichte van 2007. Het zoekbedrijf geeft zelf geen resultaten voor de Nederlandse markt. Een woordvoerder weigert commentaar. Fellinger baseert zijn schatting onder meer op een vergelijking met de Britse markt, waar Google zijn resultaten wel moet melden omdat die meer dan 10 procent van de totale omzet vormen. In 2008 verdiende Google in Groot-Brittannië circa 2,1 miljard euro. De Nederlandse sector is 4 à 5 keer kleiner.

Met banners en buttons, bijvoorbeeld op websites van kranten, werd vorig jaar in Nederland circa 160 miljoen euro verdiend. Volgens het onafhankelijke Internet Advertising Bureau (IAB) daalde deze omzet in de maand december voor het eerst licht. Verder hadden onlinebureaus, zoals bedrijven die websites maken, in 2008 een totaal geschatte omzet van 780 miljoen euro. Mobiele toepassingen zijn goed voor 50 miljoen euro en de organisatie van de Spin Awards hanteert ook nog een categorie ‘overige bedrijven’, inclusief makers van serious games, die goed is voor 300 miljoen euro.

De interactieve communicatiesector heeft volgens Stephan Fellinger minder last van de recessie dan andere disciplines in marketing. „In 2001 heeft onze sector al een keer een crisis meegemaakt. De internetdip heeft ons geleerd efficiënt te werken. Startende bedrijven hebben nu ook minder kapitaal nodig dan vroeger, omdat de kosten voor techniek lager zijn.”

Veel adverteerders beseffen zich volgens Fellinger dat zij zich niet uitsluitend meer kunnen richten op een veilig en bewezen medium als televisie. „Het gaat juist om de mix. Er zijn natuurlijk bedrijven die zich terugtrekken op tv, maar veel organisaties vinden dit nu juist het moment om te investeren in interactieve media.”

Dat sommige prijswinnaars donderdagavond bij de uitreiking van de Spin Awards niet zo enthousiast reageerden, lag overigens misschien wat voor de hand. Ze wisten al dat ze zouden winnen. De uitslag stond per ongeluk al in reclamevakblad Adformatie dat een dag eerder dan afgesproken bij de lezers lag. Donderdagmiddag, ruim voor de uitreiking.

Winnaars Spin Awards en voorbeelden van interactieve marketing: spinawards.nl