'Meer nodig dan alleen een verbod op alcoholreclame'

Alcoholreclame zet aan tot drinken, luidt de conclusie van een ‘samenvattende studie’ in opdracht van de Europese Commissie. Wetenschappers van het Forum voor Alcohol en Gezondheid, een adviesorgaan van het dagelijks bestuur van de Europese Unie, analyseerden de belangrijkste Europese onderzoeken naar de effecten van alcoholreclame van de afgelopen jaren. Volgens de onderzoekers is daaruit onomstotelijk gebleken dat jongeren door alcoholreclame beginnen met drinken. En jongeren die al drinken, gaan door commercials nog meer drinken.

Deze uitslag is reden genoeg voor Europarlementariër Dorette Corbey (PvdA) om te pleiten voor een verbod op alcoholreclame in de EU, zoals dat al bestaat voor tabaksreclame.

De conclusie van het Forum is mede gebaseerd op een onderzoek van de Nijmeegse gedragsonderzoeker Rutger Engels. Hij liet in 2006 en 2007 studenten een uur lang in een lab kijken naar films, die soms onderbroken werden door alcoholreclames en soms ook weer niet. Jongeren die wel alcoholspotjes zagen, grepen na afloop vaker naar het bier.

Fabrikanten maken reclame, niet zozeer om de consumptie te beïnvloeden, maar om de naamsbekendheid van hun producten te vergroten, zeggen ze.

„Begrijpelijk dat ze dat zeggen, maar het lijkt me stug. Ik vraag me ook af hoe lang deze stelling nog houdbaar zal zijn. Al helemaal na deze studie.”

Zal nu de roep om een algeheel verbod op alcoholreclame luider worden?

„Fabrikanten hebben meer middelen dan alleen de commercials waarin ze alcoholconsumptie positief neerzetten. Ze zijn inventief als het gaat om promoten van hun producten. Je ziet dat steeds meer alcoholfabrikanten ook evenementen, films en televisieprogramma’s sponsoren.”

Een reclameverbod heeft geen effect?

„Toch wel. Het is op zijn minst een duidelijk signaal naar fabrikanten, maar vooral naar de ouders toe dat wij als maatschappij de gezondheid van jongeren serieus nemen. Dankzij zo’n verbod zullen ook ouders bewust raken van de schadelijke effecten van het drinken van alcohol op jonge leeftijd.”

Maar welke maatregelen zetten echt zoden aan de dijk?

„Naast het bannen van reclames, moet je ook de leeftijd waarop jongeren mogen gaan drinken verhogen, van 18 naar 21 jaar. En pak vooral ook de beschikbaarheid van alcohol aan. In supermarkten en kroegen wordt zelden naar de leeftijd van jonge klanten gevraagd. We hebben als maatschappij onze verantwoordelijkheden jegens jongeren.”