Jumbo trekt zwaargewichten aan

Supermarktketen Jumbo versterkt zijn raad van commissarissen met drie zwaargewichten uit het grote bedrijfsleven. Het bedrijf wil hard doorgroeien.

Harry Bruijniks Foto Bloomberg Laurus N.V. Chief Executive Officer Harry Bruijniks poses in this undated company handout. Bruijniks stepped down because of a disagreement over the strategy of the company's Super de Boer chain. Source: Laurus N.V. via Bloomberg News
Harry Bruijniks Foto Bloomberg Laurus N.V. Chief Executive Officer Harry Bruijniks poses in this undated company handout. Bruijniks stepped down because of a disagreement over the strategy of the company's Super de Boer chain. Source: Laurus N.V. via Bloomberg News BLOOMBERG NEWS

Jumbo Supermarkten is vanaf volgende maand op oorlogssterkte. Dan treedt bij het Brabantse familiebedrijf een nieuwe raad van commissarissen aan van zeer ervaren bestuurders. Oud-Unilevertopman Antony Burgmans, ex-bankier Wilco Jiskoot van ABN Amro en supermarktbestuurder Harry Bruijniks gaan Jumbo adviseren.

Een ‘zware’ commissarisdelegatie voor de relatief kleine supermarktketen met 120 winkels en 16.000 werknemers. Volgens Jumbo-directeur Frits van Eerd past het bij de groeiambities van zijn bedrijf. „We willen onze omzet binnen 5 jaar verdubbelen naar 3 miljard. Ons doel is om 10 procent van de markt in handen te krijgen. We geloven dat onze Jumbo-formule de kracht heeft om op nog veel meer plaatsen in Nederland te gedijen. Daarvoor heb je mensen nodig die ook in die grootschaligheid kunnen denken. Zo wapenen we ons tegen verrassingen.”

Volgens detailhandelexpert Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland is een marktaandeel van 10 procent voor Jumbo echter „absoluut niet realistisch”. Volgens Grievink zou Jumbo dat alleen kunnen bereiken door het aangaan van allianties. „De Jumboformule heeft grote winkels nodig. Die vind je bij Super de Boer, Plus en nog een beetje bij C1000, waarvan Albert Heijn de meeste grote winkels heeft overgenomen.”

Jumbo veroverde tot nu toe vooral marktaandeel door winkel na winkel te openen. Twee keer sloeg het grotere slagen door winkels van concurrenten over te nemen en om te bouwen naar de eigen formule: 12 Konmars en 13 Super de Boer-filialen. Jumbo groeide hard. De omzet bedroeg 120.000 euro in 1998 en bijna 1,5 miljard euro in 2008. Het marktaandeel groeide in die periode van 0,7 procent naar 5 procent.

Het bedrijf uit Veghel maakt zich op voor een nieuwe groeispurt. Volgens Van Eerd liggen er al concrete plannen voor 40 nieuwe winkels door heel Nederland. „Sommige daarvan moeten nog gebouwd worden”, zegt hij. Maar dat zal niet voldoende zijn om de omzet te verdubbelen. Het zit er dus dik in dat Jumbo nog een keer een grote overname gaat doen.

Volgens Van Eerd zullen de kansen zich aandienen. „In Nederland is de markt voor supermarkten gigantisch in beweging. Er gaat van alles veranderen, wat precies weten wij ook niet. Maar iedere verschuiving in de markt heeft ons in het verleden wat opgeleverd. Als we 3 procent van de supermarkten overnemen, moet Jumbo in staat zijn de doelstellingen te halen. Alle winkels die we in het verleden hebben overgenomen verdubbelden minimaal hun omzet.”

Dat lijkt Grievink „wat overdreven”. Toch denkt hij dat Jumbo „best wel troeven in huis” heeft. Bij „ruilverkaveling” van supermarkten kan Jumbo wat meepikken, denkt Grievink. „De nieuwe commissarissen kunnen het extra gewicht geven dat nodig is om gemeentebesturen en projectontwikkelaars ervan te overtuigen dat er nieuwe Jumbo’s moeten komen in plaats van Albert Heijns.”

Kan Jumbo grote overnames wel financieren? „We komen een heel eind met de kasstroom uit onze bestaande winkels”, zegt Frits van Eerd, „Maar als we hele bedrijven gaan overnemen, dan zullen we denk ik ook vreemd vermogen aantrekken. Gezien onze solvabiliteit is dat geen probleem. Al onze ratio’s staan er heel goed voor. Toegegeven, voor lenen is het niet de meest gunstige tijd, maar dit is wel de tijd waarin we onze groeipotentie kunnen benutten. Moeilijke tijden zijn voor ons gunstig.”

De nieuwe commissarissen zijn met zorg uitgekozen, legt Van Eerd uit. „Wilco Jiskoot heeft ruime ervaring op het gebied van fusies en acquisities. Antony Burgmans weet hoe je een merk moet bouwen en heeft veel ervaring hoe je een bevoorradingsketen opzet. Harry Bruijniks is een retailer in hart en nieren. Stuk voor stuk zijn het heel goede bestuurders.”

Karel van Eerd, vader van de generatie die het bedrijf leidt, wordt president-commissaris. Frits van Eerd geeft onmiddellijk toe dat het meestal wordt afgeraden een familielid voorzitter te maken van een adviesraad, laat staan de vorige directeur uit de familie. Toch verwacht hij geen problemen. „De familieverhoudingen zijn uitstekend. We zijn er samen hartstikke trots op dat we deze formule hebben gebouwd. Want het is echt zo dat we met vader, broer en zussen samen alles in de strijd hebben gegooid om dat voor elkaar te krijgen. Mijn vader ziet dat ook zo. Hij is nu over de zeventig, en hij vindt het prachtig dat hij op deze manier nog iets kan bijdragen. Hij heeft er nog altijd zo veel plezier in. Meermalen heeft hij gevraagd of wij vonden dat het voor hem tijd werd om te gaan. Integendeel, wij zijn blij dat hij nog steeds mee kan denken.”