Leren van de crisis

(Foto Merlin Daleman) Nederland, Helmond, 03-03-09 beleggingstudieclub 't Luchtkasteel. © Foto Merlin Daleman
(Foto Merlin Daleman) Nederland, Helmond, 03-03-09 beleggingstudieclub 't Luchtkasteel. © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Een crisis op de beurs is voor beleggingsclub Het luchtkasteel niet nieuw. In oktober 1987, een paar maanden na de oprichting van de club, was er al een ‘Krach’. „Je kunt daarvan leren. Het studie-element is voor onze club heel belangrijk”, zegt voorzitter Herman van Mill. Om die reden richtte hij de club met een paar mensen op. Hij werkte toen als docent Nederlands en met zijn collega’s sprak hij vaak over hun persoonlijke beleggingen. „Het leek ons goed om af en toe met een paar mensen bij elkaar te gaan zitten en ervaringen uit te wisselen.”

Van de beurscrash in 1987 leerde de club dat het belangrijk is om een stop loss in te stellen om het verlies te beperken. „Zo werken we nog steeds. Het aan- of verkoopmoment bepalen we aan de hand van technische analyse. Telkens als we een fonds kopen, wordt een van de leden fondsbewaarder. Die houdt het koersverloop in de gaten.” Momenteel zijn de koersen zo beweeglijk, dat het zomaar 20 procent kan schelen als de fondsbewaarder een dagje niet oplet. „Kijk maar naar wat er vorige week met Randstad gebeurde.”

Afgelopen dinsdag kwam de club bij Van Mill thuis. Ze besloten hun ING-opties bij een beetje stijging al te verkopen. „Wanneer dat gebeurt? Ik heb er een zwaar hoofd in”, zegt Van Mill. Uiteraard was de koersval van de dag ervoor het belangrijkste gespreksonderwerp. „Er werd al weken gesproken over een bodem van 217 of 218, maar daar ging de index fluitend doorheen. Pessimisten praten al over een AEX van 150.”

Wat valt er van deze crisis te leren? „Over een half jaar of over een jaar gaat het beter’, zegt Van Mill, „Dan kun je terugkijken en analyseren. Welke signalen gingen aan de stijging vooraf?”

Bovendien heeft de club al een les geleerd uit de huidige malaise. „Het is over de hele linie misgegaan, maar met name bij de financials en bij de bedrijven die in het verleden te veel geleend hebben. Neem TomTom. Dat bedrijf zit in een goed segment. Ze wilden Teleatlas overnemen, maar door de concurrentie werd de overnameprijs enorm opgedreven. Daardoor moest TomTom te veel lenen. Van de waarde van dat aandeel is weinig over. Natuurlijk moeten bedrijven lenen om verder te kunnen, maar niet te veel. Dat is een les waar je als belegger iets aan hebt.”

Wilma van Hoeflaken