Bewijs voor onderwijs 2

Ik zie eigenlijk best wat in dat Evidence Based Learning van professor Jolles. Ik begon te lezen met al mijn stekels recht overeind, want in dit land bijna veertig jaar het onderwijs gediend hebben, daar word je niet buitensporig goedgelovig van. Maar de `samenvatting` bovenaan de pagina`s klonk sympathiek en je moet bij het verouderen ontzettend waken tegen het déjà vu-syndroom. En dat iets in het lab `gewerkt` moet hebben voor je dat `iets` ook in het veld uitprobeert, het lijkt me inderdaad een voor de hand liggende minimumeis. Beseft professor Jolles trouwens wel hoezeer hij de tijd mee heeft?! Het is crisis, professor. Tijd voor de Grote Schoonmaak. Tijd voor vet weg snijden, onzin schrappen. Precies de tijd voor dat evidence based learning van u. Voor `eerst zien dan geloven`, voor `geloven doe je maar in de kerk, hier moet je het zeker weten!`En nog een onverwachte meevaller, professor: er zit een heel nieuwe instroom docenten aan te komen. Docenten waarmee u vast uitstekend door één deur zult kunnen. Ik doel natuurlijk op die chemicus die zijn baan in het bedrijfsleven gaat verliezen en in deze moeilijke tijden maar al te graag leraar scheikunde wil worden. U krijgt dan als `proefleiders` docenten aan wie Studiehuis, Competenties, Realistisch Rekenen en Meervoudige Intelligentie geheel voorbij zijn gegaan. Die niet oud geworden zijn in de Pedagogische Provincie. En van wie u evidence based weerwoord kunt verwachten.