Zwart-wit gemengd

Op de clipkanalen zien we opmerkelijk veel samenwerkingsverbanden die prat gaan op een gemengde achtergrond. Zwarte rap, witte rock, zwarte r&b. Popmuziek volgt de maatschappelijke ontwikkelingen nauwgezet. Meer in het bijzonder: de verhuizing in het Witte Huis, waar de hoofdbewoner, de Amerikaanse president Barack Obama, immers van raciaal gemengde komaf is. Al geldt hij in de aangescherpte Amerikaanse verhoudingen gewoon als zwart.

Zwart, van sneakers tot en met dreadlocks, is Rapper Lil Wayne. Hij ging in zee met Kevin Rudolf, een bleekneus die eruit ziet als een jochie met een skate- en punkachtergrond maar intussen meewerkte aan platen van lui als Timbaland, T.I., Neptunes, Justin Timberlake en Nelly Furtado. En Chris Cornell, ooit zanger van rockbands Audioslave en Soundgarden, bestelde een track vol stuiterbeats bij de zwarte producer Timbaland. Het resultaat is Part Of Me, waarin hij het, als ware hij een op de straatstenen opgevoede rapper, heeft over „that bitch”. Zijn zang kent sporen van het roboteske ‘autotune’-effect, haast standaard in de mainstream van de zwarte muziek.

Maar de clip kent een opmerkelijke segregatie: afwisselend speelt de actie zich af in een bar, vol square dansende blanke jongens met cowboyhoeden en ruitjeshemden en een zwarte club vol hippe straatmode. In beide omgevingen loopt het uit op een vechtpartij om een ex-vriendin, zo universeel zijn zulke emoties wel.

In de clip van Let It Rock hangen Rudolf en Lil Wayne voor publiek de rockhelden uit. Ze doen alsof ze op Gibsongitaren staan te rammen in de bijbehorende, stoere poses. Iemand wekt de suggestie dat er echt gedrumd wordt, hoewel aan de ritmetrack overduidelijk de automatisering (een drumcomputer dus) te pas is gekomen.

Overigens dateert dit nummer al van voor Obama’s verkiezing. Het samengaan van blank en zwart is toch al niets nieuws in de muziekgeschiedenis. Rock, vaak (en niet helemaal zonder reden) gezien als inblanke muziek, was nergens zonder de wortels in de zwarte muziek. De zwarte trompettist Louis Armstrong speelde in 1930 al samen met de blanke countryjodelaar Jimmie Rodgers. De beroemde studio’s in het ooit zo gesegregeerde zuiden van de Verenigde Staten waar in de jaren zestig de mooiste soul klonk, werden bevolkt door broederlijk samenspelende witte en donkere muzikanten. En de banjo stamt ook al uit Afrika. Maar in deze gevallen kwamen de culturen op een organische manier samen, terwijl dat doel er in deze clips met de haren bijgesleept is.