Leven met de Noord-Zuidlijn

Ad van Zwieten (58) is bouwkundige en woonde aan de Amsterdamse Vijzelgracht totdat zijn huis verzakte door de Noord-Zuidlijn. Hij leeft samen met Marjan en hun twee katten.

Vrijdag 20 februari

Wakker geworden na een drukke dag die weer eens geheel in het teken stond van de Noord-Zuidlijn. Gisteravond naar Journaal, AT5, Nova en Pauw en Witteman gekeken en mij behoorlijk opgewonden over Job Cohen, die beweerde dat als de bouwwerkzaamheden weer verder gaan, de overlast op het maaiveld met ca. 1,5 jaar voorbij zou zijn, iets wat pertinent niet waar is. Hij vergeet te vermelden dat de bouwhekken op de Vijzelgracht, evenals de kranen en andere toestellen, nog vele jaren daar zullen moeten blijven. De bouw van het station houdt ook in dat er nog vloeren en wanden, een compleet bergbezinkstation en eventueel een parkeergarage moeten komen, terwijl na afloop ook nog eens de ventweg op de schop moet, omdat er een nieuwe, onderheide persrioolleiding moet komen.

Het nieuws over het aftreden van wethouder Tjeerd Herrema met gemengde gevoelens ontvangen. Met een gevoel van treurnis, omdat wij als buurtbewoners juist deze wethouder erg waardeerden om zijn gedegen dossierkennis en vanwege zijn besluit om de gemeentelijke Ombudsman een onderzoek te laten instellen naar de oorzaken van de calamiteiten van 19 juni en 10 september 2008. Maar toch ook met een gevoel van opwinding, omdat er eindelijk een bestuurder is die de moed heeft er open en eerlijk voor uit te komen dat dit project de stad Amsterdam zowel technisch als wat kostenomvang betreft volledig boven het hoofd is gegroeid. Als buurtvereniging Wetering Verbetering hebben wij al jaren geleden gewaarschuwd voor de grote en rampzalige gevolgen van het aanleggen van een metrolijn onder de monumentale stad. De rapporten van de deskundigen waar wij destijds naar verwezen werden door de gemeente één voor één van tafel geveegd. Het aftreden van Herrema is een duidelijk signaal. Om 8.15 uur naar kantoor gegaan zodat ik, voordat ik om 9.30 uur naar een bijeenkomst met de Dienst Milieu- en Bouwtoezicht (DMB) moet, nog even enkele zaken met mijn boekhouder Jos door kan nemen en enkele telefoontjes kan plegen. Om 9.15 uur kwam Boris Roos, collega en mede- bestuurslid van Wetering Verbetering, mij in het kader van de Werkgroep Overlast Noord-Zuidlijn ophalen voor de vergadering. Onderweg op de fiets naar het Weesperplein de afgelopen week besproken, omdat Boris net terug was uit Frankrijk. Hem verslag gedaan van de vergadering die Marjan en ik, samen met onze eveneens verzakte buren Rob en Marja, dinsdagavond hadden met twee vertegenwoordigers van Bouw- en Woningtoezicht van Stadsdeel Centrum, die onze woningen in juni vorig jaar hebben ontruimd en ‘ingepakt’ om verdere verzakkingen te voorkomen. Zij hadden geen goed nieuws voor ons: metingen wijzen uit dat onze huizen nog niet stabiel staan. Men heeft daarom recent nog ‘zetbaken’ aangebracht om eventuele verzakkingen in de eerste en de tweede zandlaag onder onze huizen te meten en die metingen gaan zeker nog anderhalve maand duren. Wij moeten er rekening mee houden dat wij nog zeker vier jaar niet in onze huizen kunnen terugkeren.

In het gesprek met DMB de overlast doorgenomen die de bewoners van de Weteringbuurt ondervinden, alsmede het feit dat het tot nu toe heeft ontbroken aan openheid over het bouwproces van de Noord-Zuidlijn, iets wat ook de gemeentelijke Ombudsman in zijn eerste rapport al heeft geconcludeerd. Sinds de calamiteit van 10 september vorig jaar zijn nog altijd niet al onze vragen beantwoord rond de lekkages in de bouwput. Het werd een zinvol gesprek, wat ons vertrouwen geeft voor de toekomst. Al deze zaken, die niets met mijn eigenlijke werk als bouwadviseur en beheerder voor Verenigingen van Eigenaren te maken hebben, kosten mij behoorlijk veel tijd. Vaak zit ik daarom ’s avonds en in de weekenden werktijd in te halen.

Zaterdag

Mijn moeder was donderdagavond uit bridgen, zodat zij van kennissen moest horen dat ik donderdagavond bij NOVA op tv was geweest. Na het ontbijt en de koffie boodschappen gedaan op de Noordermarkt, waar we door onze evacuatie naar het Singel nu dicht in de buurt wonen. Er zijn echt vele goede kaas- en groentekramen op die markt, maar ik mis mijn eigen kaasboer in de Gerard Doustraat en onze groentenman/ traiteur op de Vijzelgracht, waar wij al tientallen jaren vaste klant zijn. Vanavond koken, omdat een goede vriendin, die ons nieuwe onderkomen aan de andere kant van de stad nog niet heeft gezien, komt eten. Bij het fijnstampen van de kruiden miste ik mijn vijzel, die ergens in de opslag verborgen ligt. Onze vriendin, die van buiten de stad komt, blijft een nachtje logeren en gaat morgen met tramlijn 5 naar Amstelveen, waar ze haar auto heeft geparkeerd, om van daar verder te rijden naar haar huis in de polder. Hoezo, Amsterdam moeilijk bereikbaar?

Zondag

Lekker uitgeslapen want het is laat geworden gisteravond. In het tv-programma Buitenhof Geert Dales horen uitleggen waarom niet hij alleen verantwoordelijk is voor het debacle Noord-Zuidlijn. Hij beweert nu dat hij destijds al zou hebben aangegeven dat hij de begroting van het project krap bemeten had, zodat men had kunnen weten dat er kostenoverschrijdingen zouden komen, al ging hij daar zelf niet van uit. Hij ontkent echter niet dat hij destijds zelfs heeft gezegd dat er geen overschrijdingen zouden komen. Hij maakt onderscheid in politieke verantwoordelijkheden tussen zijn tijd als wethouder Noord-Zuidlijn en als wethouder van Financiën. De interviewer wijst hem er fijntjes op dat hij toch al sinds 1998 in de gemeenteraad zat en dus ook toen al bij de voorbereidingen betrokken was. Gelukkig geeft hij ook aan dat hij de aangekondigde raadsenquête met vertrouwen tegemoet ziet en dat hij staat te popelen om daar onder ede zijn stellingen gestand te doen. Ook hij herhaalt nog maar eens de door het bestuur van Amsterdam ook nu nog volgehouden mantra: de stad heeft de Noord-Zuidlijn echt nodig om de gebrekkige vervoersvoorzieningen van de stad voor de toekomst te ondervangen en hij lijkt dat nog te geloven ook. Voor de calamiteiten waarbij de huizen zijn verzakt acht hij zich niet politiek verantwoordelijk, want toen was hij al lang en breed weg. Het gaat om een ‘collectieve verantwoordelijkheid’ en er is niet één schuldige aan te wijzen.

Maandag

Vandaag vroeg op kantoor voor het voorbereiden van de uitvoeringswerkzaamheden ten behoeve van een splitsingsaanvraag. Tussen de middag naar het Projectbureau Noord-Zuidlijn met Jan en Boris voor een gesprek over de wijze waarop een van de laatste wapenfeiten van wethouder Herrema, te weten de toezegging van een bedrag voor een bezoldigde coördinator ten behoeve van de bewoners van de Vijzelgracht, gestand kan worden gedaan. Eind van de middag bespreking bij de Nieuwe Ooster begraafplaats in verband met de nieuw- en verbouwplannen. Tegen zevenen pas thuis en ’s avonds nog diverse administratieve werkzaamheden gedaan waar ik overdag niet aan toegekomen ben.

Dinsdag

Op kantoor eerst een gesprek met een cliënt over funderingsherstel van zijn pand. Tussen de middag aan de Werkgroep Overlast Vijzelgracht verslag gedaan van de gesprekken van vrijdag met DMB en maandag bij het Projectbureau. Rest van de middag besteed aan administratie op kantoor.

Woensdag

Vandaag vrijgenomen voor een ‘dagje Shurgarden’ samen met Marjan en twee verhuizers van Saan. Shurgard is een opslag voor inboedels, waar de verhuizers in opdracht van de gemeente in de dagen na 19 juni vorige jaar onze inboedel naar toe hebben gebracht. Zij helpen bij het leeghalen en reorganiseren van onze boxen aldaar, zodat wij misschien wat keukenspullen of het archiefmateriaal van mijn bouwadviesbureau, dat ik nog steeds mis, kunnen terugvinden. Bij elke expeditie, die we met Rob en Marja vooral op zondagen uitvoeren, vinden we weer iets terug, maar meestal niet dat wat op je lijstje stond. Zou het vandaag lukken de vijzel die ik zaterdag miste terug te vinden? We raken er inmiddels aan gewend om onze spullen daar zo ingepakt en deels onbereikbaar te zien staan, maar worden er telkens nog emotioneel van. Nu we weten dat alles er nog ten minste vier jaar zal staan en het nog maar de vraag is of we ooit zullen kunnen terugkeren naar ons geliefde huis, moeten we wellicht nog drastischer beslissingen nemen over bewaren of weggooien. Aan het eind van de dag met de verhuizers nog wat spullen naar het Singel gebracht. Onderweg horen we op de autoradio het nieuws over de crash van het vliegtuig van Turkisch Airlines nabij Schiphol.

Donderdag 26 februari

Nog moe van het sjouwen met dozen gisteren naar kantoor gegaan. Werkbespreking gehad met mijn collega’s. Eind van de ochtend een buitengevel geïnspecteerd en terwijl ik op de steiger stond, belde buurvrouw Marja over een afspraak voor een voortgangsgesprek bij het Schadebureau over onze panden. Daarna bij een cliënte thuis wat vochtmetingen gedaan en geconstateerd dat de muur voldoende gedroogd was om geschilderd te kunnen worden. Terug op kantoor diverse mails beantwoord en een offerte gemaakt. Nog gebeld door AT5 met de vraag of ik het conceptrapport van de gemeentelijke Ombudsman over de tweede verzakking, van 10 september 2008, heb gelezen, dat op 6 maart a.s. zal worden gepresenteerd.

Voorzitter van Wetering Verbetering, Daan, komt ’s middags de machtiging brengen voor het door ons bij de Raad van State ingediende beroep tegen de weigering van de gemeente Amsterdam om de bouwplaats Noord-Zuidlijn onder de regels van de Wet milieubeheer te laten vallen.

Als ik zo terugkijk zie ik dat niet alleen 19 februari, maar mijn hele week in het teken van de Noord-Zuidlijn heeft gestaan.