Reisconcern Tui moet snel van Hapag Lloyd af zien te komen

Tui moet zich een beetje zeeziek voelen. De verkoop door de Duitse touroperator van zijn scheepvaartdivisie Hapag Lloyd voor 4,5 miljard dollar aan een in Hamburg gevestigd consortium is in stormachtig weer terechtgekomen. Een belangrijke belegger is naar verluidt niet langer bereid of in staat de benodigde fondsen binnen te halen om mee te kunnen doen.

Het lot van Hapag is de inzet geweest van een bittere strijd tussen de twee schatrijke aandeelhouders van Tui, de Russische staalmagnaat Aleksej Mordasjov en de scheepvaarttycoon John Fredriksen. Tui heeft uiteindelijk op een bestand aangestuurd door ermee in te stemmen dat de divisie zou worden verkocht en het grootste deel van de opbrengst zou worden uitbetaald aan de aandeelhouders, in de vorm van een speciaal dividend.

Maar daardoor moest Tui kiezen tussen twee bieders, een consortium uit Hapags thuishaven Hamburg en de concurrerende scheepvaartmaatschappij Neptune Orient Lines (NOL) uit Singapore. Het consortium beloofde de werkgelegenheid in stand te houden en waardeerde het bedrijf hoger dan NOL, maar wilde slechts 66 procent van Hapag overnemen. Tui koos uiteindelijk voor de Hamburgers.

Dat was in politiek opzicht waarschijnlijk verstandig, maar in economisch opzicht niet. Als Tui tot overeenstemming had kunnen komen met NOL, had het concern schoon schip kunnen maken. Maar het bod van NOL was lager en ging gepaard met allerlei voorwaarden. Iedere overeenkomst had net als de hele scheepvaartsector schipbreuk kunnen lijden. De marktwaarde van NOL zelf is immers ook gedecimeerd.

Tui staat erop dat de overeenkomst doorgang zal vinden op basis van de oorspronkelijke waardering. Maar om dat voor elkaar te krijgen, zal Tui waarschijnlijk een paar concessies moeten doen. Dat zou erop kunnen neerkomen dat het Duitse reisconcern met 50 procent van de divisie zal blijven zitten.

En er zal vermoedelijk sprake zijn van aanhoudende financiële verplichtingen – tot een bedrag van wel 1 miljard euro – ter vervanging van de banken die hebben gedreigd hun kredietlijnen in te trekken in geval van een verandering in de eigendomsverhoudingen.

Op de hedendaagse markt voor scheepvaartbedrijven lijkt zelfs een enigszins gehavende deal tegen een prijs die dichtbij het vorig jaar overeengekomen bedrag ligt, niet al te slecht. Maar voor Tui begint Hapag nu echt een blok aan het been te worden.

Una Galani

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen:www.breakingviews.com