Turkish Airlines scoort een 3,58 ? dat is niet goed

Turkish Airlines heeft een slechte reputatie als het om verkeersveiligheid gaat.

Sinds ’74 was het betrokken bij negen grote ongelukken.

De president-directeur van Turkish Airlines was vorig jaar nog heel stellig. Op de vraag of de track record van zijn bedrijf niet wat te wensen over liet, antwoordde hij: „Ja, maar het is een stuk verbeterd.”

Op dat moment had hij gelijk. Turkish Airlines vloog, tot de crash van gisteren, zes jaar lang schadevrij. De laatste keer dat een vliegtuig van de maatschappij verongelukte was in januari 2003, toen een Avro RJ100 op een binnenlandse vlucht crashte. 75 van de 80 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Maar in de jaren zeventig en tachtig waren vliegtuigen van ‘Turkish’ regelmatig betrokken bij ongelukken. De site Airsafe.com houdt alle ongelukken in de moderne burgerluchtvaart bij en uit cijfers van die site blijkt dat Turkish Airlines in Europa koploper is in ongelukken.

Airsafe.com kijkt voor elke maatschappij naar het aantal doden per crash en zet dat af tegen het aantal vluchten. Hoe hoger het ‘ongeluksgetal’ dat uit de berekening komt, hoe slechter de staat van dienst. Vrijwel geen enkele maatschappij komt boven het getal 1 uit, maar Turkish Airlines scoort 3,58.

Ter vergelijking: KLM komt uit op 0,81, British Airways op 0,39, Lufthansa op 0,22. Er zijn ook bedrijven zonder ongeluk met dodelijke afloop, zoals Austrian, Finnair, Aer Lingus en de prijsvechters Ryanair en Easyjet.

Sinds 1974 was Turkish Airlines betrokken bij negen grote ongelukken. De zwaarste had plaats in 1974, toen een DC10 bij Parijs neerstortte en alle 345 inzittenden om het leven kwamen. Bij onderzoek werd naderhand vastgesteld dat een vrachtdeur niet goed was gesloten; de deur vloog er tijdens het opstijgen uit en maakte het vliegtuig onbestuurbaar.

De meeste ongelukken van Turkish Airlines hadden in de jaren zeventig plaats; het lijkt erop dat het bedrijf daarna veiliger is geworden.

In Nederland hadden de afgelopen jaren enkele Turkse charteraars, waaronder Onur Air, de naam ‘onveilig’ te zijn. Onur Air nam het niet altijd even nauw met de voorschriften, maar van de maatschappij verongelukte nooit een toestel. In mei 2005 kreeg Onur Air in Nederland een vliegverbod voor twee weken, nadat de maatschappij verscheidene malen de veiligheidsregels aan haar laars had gelapt.

De EU stelde na de incidenten met de Turkse charteraars een zwarte lijst op van verboden maatschappijen. Daarop heeft Turkish Airlines nooit gestaan. Het zijn met name maatschappijen uit Afrika en Indonesië die de EU niet in mogen.

Bekijk de ‘zwarte lijst’ van de EU via nrcnext.nl/links