Eindresultaat veiling YSL 373,9 miljoen

Bronzen konijn Omstreden dierenkopjes toch geveild Tot het laatste moment voerde China de druk op Christie’s op om te voorkomen dat twee beeldjes uit het bezit van Yves Saint Laurent zouden worden geveild. China beschouwt de hoofdjes van een rat en een konijn als roofkunst omdat ze in 1860 tijdens de tweede Opiumoorlog uit een zomerpaleis van de Chinese keizer door Franse en Britse troepen zijn meegenomen. De beeldjes horen bij een groep van 12 figuren uit de Chinese dierenriem die samen de uren van de dag aangaven in een waterklok. Er hoorden menselijke lichamen bij die verloren zijn gegaan. De bronzen beelden zijn voor de 18de-eeuwse keizer Qianlong gemaakt door de Jezuïtische missionaris Giuseppe Castiglioni met hulp van Chinese ambachtslieden. China probeerde ze al lang terug te krijgen en een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zei dinsdag dat de verkoop gevolgen krijgt voor Christie’s, dat een vestiging heeft in Hongkong.

De boedel van Yves Saint Laurent en zijn vriend Pierre Bergé heeft na drie dagen veilen in totaal 373,9 miljoen euro opgebracht. Twee omstreden Chinese beeldjes brachten op de laatste avond 31,4 miljoen op.

Het totale veilingbedrag is het hoogste dat tot nu bij een veiling van een particuliere collectie is bereikt, en het hoogste in Europa voor iedere veiling. Zestien werken brachten meer dan 5 miljoen euro op en 61 meer dan 1 miljoen.

De verzameling is geveild omdat Bergé vond dat deze na het overlijden vorig jaar van Yves Saint Laurent geen bestaansrecht meer had. Bergé heeft gezegd dat de opbrengst ten goede komt aan het onderzoek naar aids en aan de Stichting Yves Saint Laurent die de archieven van de modeontwerper en een klein museum beheert.

Hoogtepunten van de veiling bij Christie’s in de grote hal van het Grand Palais in Parijs waren het Drakenstoeltje van Eileen Gray (21,9 miljoen euro), schilderijen van Matisse (35,9), Mondriaan (21,5), Ensor (4,9) en Duchamp (8,9). Maar het meest verrassende was dat vrijwel alles dat werd aangeboden ook daadwerkelijk is verkocht (95,5 procent) en voor prijzen die soms zo ver boven de verwachting lagen dat kenners spraken van een veiling „als in Alice in Wonderland”. Net zoals bij veel individuele werken was de totale opbrengst ver boven de hoogste taxatie (300 miljoen euro) van het veilinghuis vooraf.

De schoonheid en de kwaliteit van de kunstwerken en hun afkomst en de sfeer die het afgelopen halfjaar rond de veiling was ontstaan, zorgden dat uit de zaal van soms 1500 belangstellenden en via vele telefoonlijnen de prijzen werden opgejaagd tot hoogten die deden vergeten dat buiten de kredietcrisis woedde. De verwachting in de kunstmarkt is dat er niet veel betekenis voor de toekomst aan gehecht mag worden. Een beurs als de Tefaf in Maastricht zal over twee weken een betere indicatie zijn van de stand van zaken.

Op de laatste dag van de veiling was het de beurt aan de tientallen bronzen en zilveren beeldjes en andere voorwerpen waar de modeontwerper tafels vol van had staan in zijn huis. Ook de klassieke beelden werden gisteren geveild, waaronder een Romeinse Minotaurus (opbrengst 913.000 euro) die in de kleine tuin achter het niet eens zo grote appartement van Saint Laurent en Bergé in de Parijse Rue de Babylone had gestaan. Een bronzen kop van Janus uit de omgeving van Francesco Primattico bracht 2 miljoen op (taxatie maximaal 200.000).

Fotoserie en achtergronden van de veiling: nrc.nl/kunst