Deuk in zelfvertrouwen van solide maatschappij

In Turkije heeft Turkish Airlines een goede reputatie. Maar dat kan snel omslaan: in Turkije komt boosheid na verdriet.

Turkish Airlines (THY) was de afgelopen tijd een maatschappij die blonk van zelfvertrouwen. Het reizigersaantal groeide als kool en de maatschappij werd lid van de Star Alliance, waar ook Lufthansa deel van uitmaakt. Als om dat zelfvertrouwen te onderstrepen begon Turkish Airlines de afgelopen weken aan een grote reclamecampagne. In de reclame zie je hoe Hollywood-acteur Kevin Costner in een vliegtuig van Turkish Airlines wordt verwend. „I feel like a star”, klinkt op de achtergrond.

Na het ongeluk van gisteren is deze campagne onmiddellijk stopgezet. Ongetwijfeld voelt het management van Turkish Airlines zich bepaald geen ‘ster’ – de komende dagen zal de luchtvaartmaatschappij enkele pittige vragen moeten beantwoorden. Een daarvan is hoe het kon dat de leiding van THY op de Turkse televisie een persconferentie gaf waarin zij stelde dat er geen doden waren te betreuren, terwijl uit Nederland langzaam maar zeker de berichten doorkwamen dat er wel degelijk mensenlevens waren te betreuren. Het leidde tot uiterst wrange beelden op de Turkse televisie: terwijl links op het scherm de beelden van de persconferentie werden herhaald, waren op het rechterdeel beelden uit Nederland te zien die aan duidelijkheid niets te wensen overlieten.

Pikant genoeg is de reputatie van Turkish Airlines in Turkije zelf goed. Op internet doen inmiddels allerlei statistische berekeningen de ronde waaruit blijkt dat de maatschappij niet erg veilig is, althans: onveiliger dan haar Europese collega-maatschappijen. Maar in Turkije staat Turkish Airlines bekend als een solide bedrijf. Toegegeven, er was gesteggel over een aantal benoemingen bij de maatschappij – de nieuwkomers zouden erg dicht bij de huidige regering staan. En onlangs beklaagde het technisch personeel zich, aldus de Engelstalige editie van Hürriyet, dat technische controles niet goed genoeg werden uitgevoerd. Maar de meeste Turken hebben een positiever beeld van Turkish dan bijvoorbeeld van andere Turkse maatschappijen als Onur Air (dat enige jaren geleden enige tijd niet op Nederland mocht vliegen) en Atlasjet.

In de Turkse media is vooralsnog weinig te merken van kritiek op Turkish Airlines. In een aantal kranten wordt bijvoorbeeld de piloot lof toegezwaaid omdat hij erger voorkomen zou hebben. De vraag is of dat zo zal blijven – Turkije heeft de neiging eerst verdrietig te zijn om vervolgens boos te worden. Vanmorgen al meldde het televisiestation Habertürk dat het neergestorte vliegtuig maandag, bij een andere vlucht, nog voor het was opgestegen wegens een technisch probleem was teruggegaan naar de gate op het vliegveld van Istanbul. De tijd dat Turkish Airlines zich een ‘star’ kon voelen, lijkt even voorbij.