Angst bij bewoners omgeving Schiphol

Het wordt vol in de spreekkamer, zegt Kees van Ojik, voormalig huisarts en bewoner van het dorp Zwanenburg, op ongeveer één kilometer afstand van de plaats van het ongeluk met het toestel van Turkish Airlines. Van Ojik: „Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 70 procent van alle omwonenden van luchthavens latente angstgevoelens heeft. Na een ramp komt die angst aan de oppervlakte. Ik heb dat zelf als huisarts meegemaakt na de Bijlmerramp.”

Kees van Ojik praat al jaren namens omwonenden van Schiphol mee over de beperking van geluidhinder en de onveiligheid van de luchthaven. Het ongeval van gisteren bewijst het nut van de afspraken, onlangs gedaan aan de zogenoemde Tafel van Alders, tussensector en omwonenden over het beperken van het aantal vluchten tot maximaal 510.000 in 2020. „Dit ongeval drukt ons met de neus op de feiten. Met de beperking van het aantal vluchten blijft Schiphol ruim binnen de veiligheidsnormen.”

Het ongeval bewijst het nut van de aanleg van de Polderbaan. „Er wonen in de buurt van de Polderbaan weinig mensen. De veiligheid in de gehele omgeving van Schiphol is toegenomen doordat de Buitenveldertbaan minder vaak wordt gebruikt. Ik kan het toestel vanuit mijn huis zien liggen. Het is nu al een ramp. Maar je moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als dit toestel op de Buitenveldertbaan zou zijn aangevlogen. Dan zou het op bewoond gebied zijn neergestort en had je een tweede Bijlmerramp.”

Het ongeval zou volgens Zwanenburger van Ojik de discussie op gang moeten brengen over het gebruik van de Zwanenburgbaan. „Die zou je moeten sluiten”, zegt hij. „De veiligheid in de gehele omgeving van Schiphol is met de aanleg van de Polderbaan verbeterd, maar de veiligheid bij Zwanenburg is verslechterd.”