Turkish Airlines staat in top van 'crash'-lijst

Turkish Airlines heeft al jaren een slechte reputatie op het gebied van de verkeersveiligheid. In Europa staat de Turkse luchtvaartmaatschappij bovenaan de ‘crashlijst’.

Temel Kotil, de president-directeur van Türk Hava Yollari (Turkish Airlines) was vorig jaar in een gesprek met deze krant nog heel stellig. Op de vraag of de track record van zijn bedrijf niet wat te wensen over liet, antwoordde Kotil: „Ja, maar het is een stuk verbeterd.”

Op dat moment had hij gelijk. Turkish Airlines vloog, tot de crash van een Boeing 737-800 vandaag bij Schiphol, zes jaar lang schadevrij. De laatste keer dat een vliegtuig van de maatschappij verongelukte was in januari 2003, toen een Avro RJ100 op een binnenlandse vlucht van Istanbul naar Diyarbakir crashte. 75 van de 80 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Maar in de jaren daarvoor crashten vliegtuigen van Turkish Airlines regelmatig. De maatschappij bouwde een slechte reputatie op op het gebied van verkeersveiligheid. Website Airsafe.com houdt wereldwijd alle ongelukken in de moderne burgerluchtvaart bij en uit cijfers van die site blijkt dat Turkish Airlines in Europa koploper is in ongelukken.

Airsafe.com kijkt voor elke maatschappij naar het aantal doden per crash en zet dat af tegen het aantal vluchten van die maatschappij. Hoe hoger het ‘ongeluksgetal’ dat uit uit de berekening komt, hoe slechter de staat van dienst. Vrijwel geen enkele maatschappij komt boven het getal 1 uit, maar Turkish Airlines scoort 3,58.

Ter vergelijking: KLM komt uit op 0,81, British Airways op 0,39 en Lufthansa op 0,22. Er zijn ook veel bedrijven waarvan nog nooit een ongeluk met dodelijke afloop heeft plaatsgehad, zoals Austrian, Finnair, Aer Lingus en de prijsvechters Ryanair en Easyjet.

Sinds 1974 was Turkish Airlines betrokken bij negen grote ongelukken. De zwaarste had plaats in 1974, toen een DC10 van het bedrijf bij Parijs neerstortte en alle 345 inzittenden om het leven kwamen. Bij onderzoek werd naderhand vastgesteld dat een vrachtdeur niet goed was gesloten; de deur vloog er tijdens het opstijgen uit en maakte het vliegtuig onbestuurbaar.

In Nederland hadden de afgelopen jaren enkele Turkse charteraars, waaronder Onur Air, de naam ‘onveilig’ te zijn. Onur Air nam het niet altijd even nauw met de voorschriften, maar van de maatschappij verongelukte nooit een toestel. In mei 2005 kreeg Onur Air van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een vliegverbod voor een maand opgelegd, nadat de maatschappij volgens de autoriteiten verscheidene malen de veiligheidsregels aan zijn laars had gelapt. Na twee weken trok het ministerie het verbod al weer in. Ook in andere Europese landen mocht Onur Air tijdelijk niet vliegen.

De Europese Unie stelde na de incidenten met de Turkse charteraars een zwarte lijst op – die regelmatig een update krijgt – van maatschappijen die niet naar Europa mogen vliegen. Op die lijst heeft Turkish Airlines noch Onur Air ooit gestaan. Het zijn met name maatschappijen uit Afrika en Indonesië (waaronder de nationale Indonesische maatschappij Garuda) die de EU niet in mogen.