Schieten en schuilen in Hollandse megaproductie

Game

Killzone 2

Van Guerrilla Games voor PlayStation 3

72,99 euro

Killzone 2 werd in vier jaar gemaakt door een Nederlands team aan de Amsterdamse Herengracht, dat op zijn top honderdvijftig man telde, met een budget groter dan dat van Zwartboek. Het was kortom de grootste mediaproductie ooit in Nederland. En dat voor een spelletje.

Wat moet je nu eigenlijk doen? Kort door de bocht: rennen, schieten en schuilen. Je kijkt door de ogen van sergeant Sev tijdens de invasie van de vijandige planeet Helghan. Killzone heeft een ritme van rustmomenten enerzijds, waarin je de tijd hebt om de sfeervolle details van de omgevingen in je op te nemen, en shootouts in alle vormen en maten anderzijds. Schietpartijen in steegjes, op pleinen, kleinschalig of juist massaal, rustig of te midden van onophoudelijke explosies. Daarbij moet je schuilen achter muurtjes en samenwerken met je computergestuurde kameraden, waardoor enige tactiek een vereiste is. Soms mag je even rijden in een tank, rondstampen in een vechtrobot of plaatsnemen achter een enorm machinegeweer. Cadeautjes van de makers, die nooit heel lang duren.

Killzone 2 is een goede game, maar hij verlegt geen grenzen. Dat is jammer, want de setting biedt hiertoe wel mogelijkheden. Je tegenstanders zijn verre afstammelingen van de mens, die de planeet lang geleden hebben gekoloniseerd. Maar met dit gegeven wordt weinig gedaan. De hoofdrolspelers kennen louter haat jegens de Helghast en er is geen ruimte voor maatschappijkritische reflectie.

De stijl van Killzone is hard en grof, maar de vragen die het spel opwerpt zijn nooit spannender dan in een doorsnee Hollywood-actiefilm.

Niels ’t Hooft