Opbrengst veiling YSL al 300 miljoen

Op de tweede dag van de driedaagse veiling van de collectie van Yves Saint Laurent en Pierre Bergé is voor ruim 101 miljoen euro aan art déco, edelsmeedwerk en oude en negentiende-eeuwse meesters verkocht.

Met een totale opbrengst van 307 miljoen euro na twee van de drie veilingdagen heeft de veiling georganiseerd door Christie’s en Pierre Bergé in het Grand Palais in Parijs, historische proporties aangenomen. Bergé besloot vorig jaar de collectie van de hand te doen na het overlijden van de modeontwerper Yves Saint Laurent, zijn levenspartner. Van de opbrengst wil Bergé een fonds opzetten voor onder meer aidsbestrijding.

De meeste aandacht trok de verkoop van de twintigste-eeuwse decoratieve kunst. Saint Laurent en Bergé bouwden vanaf de jaren zeventig een aanzienlijke verzameling art deco op, die gisteren ruim 59 miljoen euro waard bleek, veel meer dan verwacht. Vooral Eileen Gray bleek in trek (zie hieronder). Haar beroemde ‘drakenstoel’ bracht 21,9 miljoen euro op, de hoogste prijs voor art deco ooit.

Net als de fauteuil van Gray keerde ook het Portrait d’Alfred et Elisabeth de Dreux van Théodore Géricault terug naar zijn vorige eigenaar. De kunsthandelaar Alain Tarica, die het werk 25 jaar geleden aan Saint Laurent en Bergé had verkocht, kreeg het gisteren terug voor 9,02 miljoen euro. Vier andere Géricaults bleven onverkocht, een uitzondering op een veiling waar tot nu toe ruim boven de negentig procent van de aangeboden kunst verkocht wordt.

Frans Hals’ portret van een man met een boek ging gisteren voor 3,5 miljoen euro naar een onbekende koper, ruim vier keer de minimale geschatte waarde.

Op de laatste verkoopdag, vandaag, gaat veel aandacht uit naar twee achttiende-eeuwse Chinese beeldjes van een konijn en een rat, waarvan China vergeefs trachtte via de rechter de verkoop te verhinderen, omdat ze tijdens de Opiumoorlog rond 1860 bij Franse en Britse plunderingen uit China zijn verdwenen. Bergés opmerking dat China de beeldjes kon terugkrijgen in ruil voor vrijheid in Tibet, verhoogden de Chinese irritaties. Christie’s onderstreepte dat de kunstmarkt, waarop beide werken legaal verhandeld worden, de beste manier is om ondergrondse handel van zulke beladen kunstschatten te voorkomen.

Fotoserie en meer over de veiling op nrc.nl/kunst