Slapend Nederland

Minister Plasterk heeft van De Telegraaf-chef Sjuul Paradijs al een wekker gekregen. Nu moet hij alleen nog het belletje horen rinkelen. Want ik heb niet de indruk dat de minister in de gaten heeft dat Sjuul bezig is aspirant-omroep Wakker Nederland het publieke bestel in te frauderen.

Om in Nederland zendtijd en subsidie te krijgen, moet een omroep namelijk vijftigduizend betalende leden hebben. En nu kost het weliswaar 5 euro 72 om lid te worden van Wakker Nederland, maar wie ondertussen ook lid is van De Telegraaf, krijgt die 5 euro 72 gewoon teruggestort als korting op zijn abonnement. Juridisch gezien schijnt het te mogen, maar feitelijk is het natuurlijk oplichterij: de ‘leden’ betalen helemaal niets. Zo wordt het wel erg gemakkelijk om gesubsidieerde reclame op tv te krijgen. Ik geloof dat de ANWB ook drie miljoen leden heeft; vijf eurootjes korting op je eerstvolgende APK en Praatpaal TV is een feit.

En het ironische is: zou de Volkskrant dit hebben gedaan, dan stond het vermoedelijk binnen de kortste keren in chocoladeletters op de voorpagina van De Telegraaf. ‘Linkse kerk versiert tonnen subsidie met abonnementsconstructie!’ had er dan gestaan, met een commentaar van Sjuul Paradijs ernaast dat het toch „een schande” is dat „ons belastinggeld” wordt verkwanseld omdat de Volkskrant „leden ronselt via een lezersactie”.

Jammer dat Wakker Nederland nog niet bestaat: dan hadden ze nu een mooie scoop gehad.

Helemaal ironisch wordt het als je bedenkt waarom Wakker Nederland wordt opgericht. De media zouden het ‘rechtse geluid’ van onze schermen weren. Nu kun je daar al vraagtekens bij zetten: Rita Verdonk was in 2008 de meest gevraagde gast op de publieke omroep en Geert Wilders is al drie jaar de meest geciteerde politicus van ons land. Maar al zou de publieke omroep links zijn, feit blijft dat Nederland het meest commerciële bestel van Europa heeft. En Hart van Nederland kunnen we toch niet links noemen, of wel? Waarom was De Telegraaf anders jarenlang grootaandeelhouder van SBS?

De grootste krant had dus al de commerciële tv in een rechts bolwerk omgetoverd, en als Wakker Nederland straks met een truc ook nog genoeg lezers heeft gerekruteerd voor een publieke omroep, kan Sjuul officieel de Berlusconi van Nederland worden genoemd.

En de linkse kerk zit ondertussen te slapen.

Rob Wijnberg