Chinezen ziek door gif in varkensvlees

Peking. Ten minste zeventig Chinezen zijn ziek geworden na het eten van varkensvlees dat was vergiftigd met clenbuterol. Dat hebben Chinese staatsmedia gemeld. De slachtoffers werden in het ziekenhuis behandeld voor buikpijn en diarree in de zuidelijke provincie Guangdong. Ze hadden het varkensvlees vorige week gekocht op markten in Guangzhou, de hoofdstad van Guangdong. Het vlees kwam van boerderijen in de nabijgelegen provincie Human. Functionarissen zeggen dat er drie mensen zijn aangehouden op verdenking van het fokken en verkopen van de varkens. Clenbuterol is een illegale stof die de groei van spieren stimuleert en die wordt gebruikt om te voorkomen dat dieren vet aanmaken. De kan fataal zijn voor mensen. De zaak onderstreept dat voedselveiligheid een probleem blijft in China.